Соняшникова олія: цінові стрибки та їхні чинники
Соняшникова олія: цінові стрибки та їхні чинники
2021-06-18

Ринок олії України – один із перспективних секторів аграрного виробництва. Олійна продукція має все більший попит на світовому ринку. Це обумовлено двома основними факторами: переорієнтацією в структурі харчування населення на олію і жири рослинного походження через їхні фізіологічні переваги і більш доступні ціни порівняно з тваринними жирами та динамічним ростом у світі виробництва біодизельного палива на основі олій на фоні прогресуючого росту цін на мінеральні енергоресурси і зменшення їхніх природних запасів.

Олійна галузь України – одна із небагатьох, яка навіть в умовах світової фінансово-економічної кризи стрімко розвивається і є бюджетоформуючою галуззю агропромислового комплексу з потужним експортним потенціалом. 

64 переробних підприємства, 48 олійноекстракційних заводів, експорт у більш ніж 120 країн світу та 350 млн доларів інвестицій – все це олійно-жирова галузь України.

Заводи із виробництва соняшникової олії модернізують, встановлюють лінії з рафінації, дезодорації. Експорт сирої олії – вчорашній день. Сьогодні можна сміливо стверджувати, що у нас немає заводів рівня 20-річної давнині. Наразі країна виробляє 6,4 млн тонн олії, з яких – 6 млн тонн експортується, а це – 60% світового експорту.

Проте ми спостерігаємо брак пропозиції на ринку олії в першій половині 2021 року, відновлення виробництва пальмової олії та відновлення попиту на рослинну олію стали визначальними факторами на ринках рослинної олії у цьому році.

Поставки соняшникової олії в першому півріччі 2021 року були обмеженими через погані показники врожаю соняшнику в чорноморських виробників. Урожай 2020–2021 років у Росії, Україні, Румунії, Болгарії та Молдові стримувався посушливими умовами протягом вегетаційного періоду, в результаті чого врожайність і вміст олії в насінні були нижчими за очікування ринку.

Низька динаміка пропозиції збереглася в першій половині 2021 року при збереженні цін. Також відмічаємо відновлення попиту в міру відновлення економічного зростання в усьому світі після кризи COVID-19. Відкриття готелів, ресторанів і підприємств громадського харчування стало сприятливим для попиту на соняшникову олію. 

Яка ж ситуація з соняшниковою олією склалася станом на сьогодні? Експортні котирування на сиру соняшникову олію з України опустилися нижче за  1 500 доларів  за тонну на базисі FOB через відсутність зовнішнього попиту. Цей рівень став тримісячним мінімумом, показує власний моніторинг Refinitiv. На внутрішньому ринку закупівлі олію не виробляють уже цілий тиждень.

Інтерес до закупівель соняшникової олії старого врожаю на зовнішньому ринку практично відсутній. Пропозиції з поставки олії в червні нечисленні і фактично є номінальними. Імпортери не поспішають купувати дорогу соняшникову олію, а фокус попиту перемикається на олію нового врожаю, вартість якої оцінюється на 300 доларів за тонну нижче, говорять опитані аналітиками Refinitiv трейдери.

Тенденції на базисі СРТ принципово не відрізняються від FOB-ринку. За останній тиждень ринок переживає повну відсутність попиту на соняшникову олію. Ціни на соняшникову олію на базисі СРТ впали на 20 доларів за тонну до 1 506–1 515 доларів за тонну і залишаються номінальними.

Набір певних чинників створив ситуацію, коли ціна на соняшникову олію з соняшнику старого врожаю не знижується, а просто зникає. Таку думку висловив директор аналітико-консалтингової компанії Barva Invest Ukraine Юрій Гаврилюк.

Серед причин відсутності попиту на соняшникову олію з соняшнику старого врожаю можна виділити кілька:

1.  Ринок соняшникової олії доволі сильно сконцентрований на попиті основних імпортерів, як-от Китай, Індія, Єгипет та Іран (останнім часом).

2.  Період торгів великими лотами рослинної олії.

3.  Кількість залишків соняшникової олії в українських портах. Як зазначив експерт, за різними оцінками вони досягають близько 450 тис. тонн, що приблизно дорівнює середньомісячного обсягу експорту. 

4. Рекордні посіви соняшнику в Україні, Росії та Румунії і очікування великого обвалу олії, починаючи з осені.

«Ринок все одно виконає свою функцію і попит повернеться. Питання тільки в ціні. Якщо погода і надалі буде лякати ринок щодо перспектив нового врожаю олійних культур в світі, то в якийсь момент ціна нового врожаю соняшникової олії вирівняються з ціною старого і імпортери відразу переглянуть стратегію закупівель», – прокоментував Юрій Гаврилюк.

Своєю чергою експерти відзначають, що нині потрібно робити акцент на органічному виробництві та якості, що значно збільшить додану вартість, інвестувати у селекцію. Не варто також забувати про нішеві олії (високоолійну соняшникову олію, канабісову тощо), а також зростання попиту на рослинні жири та здорове харчування.

 

Ірина Рудик, категорійний менеджер напряму Бакалія в мережах "Наш Край"|SPAR