Риба та морепродукти
Риба та морепродукти
2020-12-31

Риба та морепродукти мають велике значення у харчуванні людини і становлять значну частину її раціону. 

За харчовими і кулінарними якостями риба не поступається м’ясу, а за легкістю засвоєння навіть перевершує його, що є однією з переваг цього продукту.

Цінність риби як продукту харчування визначається значним вмістом протеїну (білка). Однак крім повноцінних білків, у рибі містяться добре засвоювані жири, мінеральні речовини, а також невелика кількість вуглеводів, ферментів і вітамінів.

На сьогодні в морях, річках, озерах, ставках знаходиться більш як 20 тис. видів риби, з яких на харчові цілі добувають лише незначну частину.

Усю промислову рибу класифікують за місцем і способом існування на:

  • морську (тріскова риба, камбала, морський окунь, скумбрія, кефаль, бички, деякі види оселедців тощо);
  • прісноводну (більшість коропових, річковий окунь, щука, форель тощо);
  • прохідну, яка живе в морях, нереститься у річках (осетрові, лососеві) або навпаки, які живуть в опріснених ділянках, а розмножуються в річках (сазан, лящ).  

Споживання в Україні

Рекомендована норма споживання риби становить 20 кг на рік на одну людину, 75% цієї норми морська риба.

Українці споживають 13 кг на рік.

Це на 17% більше, ніж попередні роки – 10,8 кг (2017 р.).

Для порівняння: Японія – 65 кг, Північна Америка – 24 кг, ЄС – 21 кг.

Один із найнижчих показників споживання риби в Україні було зафіксовано 2015 року – 8,6 кг на особу або лише 43% від встановленої раціональної норми.

    Падіння середньодушового споживання рибної продукції було обумовлено такими чинниками: 

  • зменшенням у 2,5 раза промислового добування водних живих ресурсів у зв’язку з анексією АР Крим, яка забезпечувала надходження на український ринок понад 60% вилову риби та морепродуктів;
  • скороченням більш ніж удвічі імпорту рибної продукції внаслідок девальвації гривні 2014 року та падіння рівня життя населення (у 2014−2015 роках реальні наявні доходи українців впали майже на третину).

Серед основних чинників, які стримують зростання споживання риби в Україні, на першому місці високі роздрібні ціни, які складаються з валютної складової і податків.

У структурі українського ринку риби близько 80% займає імпортна продукція, 20% – це риба, виловлена ​​і вирощена в Україні.
Переважно рибу імпортують у замороженому вигляді – близько 90% від усього обсягу імпорту.
Охолоджений сегмент не так схильний до коливань в структурі імпорту за видами риби, оскільки ця категорія наповнює преміальний сегмент, який стійкіший через більшу стабільності переваг кінцевих споживачів.
Якщо споживачі звикли і фінансово можуть дозволити собі купувати певну продукцію в цій категорії, то вони продовжують її купувати незалежно від коливання цін.

Марія Кузьмічук, категорійний менеджер напрямків м’ясопродукти;
риба і морепродукти, мережі “Наш Край”|”SPAR”
За матеріалами ресурсу https://nashkraj.ua/