Які іспанські вина п’ють українські споживачі? Велике поширення набула продукція регіонів Valencia і La Mancha завдяки невисокій ціні. Дослідження мережі центрів оптової торгівлі показують, що 75% усього ввезеного вина, спожитого на території України, відносяться до солодких і напівсолодких, хоча спостерігається стійка тенденція переходу на сухі столові вина. Це пов’язано, по-перше, зі зміною смаків покупців, по-друге, зі збільшенням акцизу на винні напої, до яких зараховують солодкі і напівсолодкі вина.
Найвідоміші виноробні регіони Іспанії – це Ла Манча, Ріоха, Каталонія, Андалусія, Валенсія, Леон, Естремадура. На ці регіони припадає велика частина винного виробництва. Найкращим областям виноробства присвоєно статус DOC – denominación de origen, найменування місця походження товару. Наявність цього статусу означає не тільки певну географічну зону, а й особливий процес виробництва, властивий тільки цьому регіону. Статус DOC вказується на етикетці і є ознакою відмінної якості продукту. Регіонам Ріоха і Пріорат (Каталонія) присвоєно статус DOC, denominacion de origеn calificada, знак найвищої якості вина.
Іспанські вина діляться за термінами витримки на молоді (Joven), дворічної витримки (Crianza), три-, чотирирічної витримки (Reserva), мінімум п'ятирічної витримки (Gran Reserva). А познайомитися з іспанської продукцією і налагодити спілкування з виробниками можна на торгових виставках, які регулярно проводяться на території Іспанії.
Для імпорту вина можна скористатися послугами компанії посередника, яка допомагає шукати і відправляти інформацію, про продукцію, яка вас цікавить. Дрібним іспанським виробникам, як правило, важко зрозуміти правила експорту в Україну. Оформлення необхідних документів займає багато часу, тому має сенс користуватися послугами досвідченого посередника. Фахівці допомагають вести переговори і здійснювати операцію відповідно до вимог законодавства обох сторін, а також проводять процедуру митного оформлення, готуючи документи для проведення імпорту. На розрахунок вартості послуг впливає вартість товару, кількість, місце відправлення та доставки, вага, регулярність відправлень. Митний брокер здійснює митне очищення вантажів, мінімізуючи вартість розмитнення. Цей фахівець володіє інформацією про всі складнощі зовнішньоекономічних договорів, грамотно веде переговори на митниці. Якщо виникають якісь проблеми, то вантаж може простояти на митниці доволі довго. На щастя, вино не належить до швидкопсувних товарів і не вимагає особливого режиму зберігання, але ж якому підприємцеві сподобається тривалий час очікувати доставку товару через неправильно оформлені папери і платити додаткові гроші за оренду транспорту?
Тут я ділюся з вами ключовими початковими етапами дотримання вимог, а також оглядом інших важливих деталей, пов’язаних із тим, щоб стати імпортером вина.
Крок 1. Упорядкувати документи
Після розробки надійного бізнес-плану та маркетингового плану, отримання належного фінансування та визначення та націлювання відповідних постачальників та споживачів (грубе спрощення), настав час отримати відповідні повноваження, щоб врешті-решт імпортувати цей чудовий товар.
Нижче наведено деякі найважливіші та необхідні ліцензії, дозволи та документи, які потрібно виконати.
Ліцензія на торгівлю алкоголем: кожна держава може кардинально відрізнятися від своїх вимог до ліцензування. Я рекомендую вам відвідати веб-сторінку щодо контролю за алкогольними напоями, щоб дізнатися більше про індивідуальні вимоги державного ліцензування щодо торгівлі спиртними напоями.
Брокерська довіреність: для того, щоб митний брокер діяв від імені імпортера, брокерська довіреність повинна бути оформлена службовою особою компанії, яка прагне імпортувати. Цей відносно простий документ є вимогою та доволі простим кроком, який потрібно виконати в процесі початкового дотримання вимог.
Крок 2. Визначтеся із своїми умови поставки
Я знаю, що крок перший виснажував сам по собі, але для імпортера надзвичайно важливо розуміти свої конкретні індивідуальні обов’язки під час переговорів про умови продажу зі своїми постачальниками. Нижче подано пояснення найбільш часто використовуваних умов продажу імпортних винних операцій.
Ex Works (Ex Cellar): означає, що продавець доставляє товари, коли він передає товар у розпорядження покупця в приміщенні продавця або в іншому зазначеному місці (завод, склад тощо), не очищений для експорту та не завантажений на будь-який інкасатор. Таким чином цей термін являє собою мінімальне зобов’язання продавця, покупець має нести всі витрати та ризики, пов’язані з вивезенням товару з приміщення продавця.
FOB: означає, що продавець доставляє товари, коли товари завантажуються на борт судна в зазначеному порту відвантаження. З цього моменту покупець повинен нести всі витрати та ризики втрати чи пошкодження товару. Термін FOB вимагає від продавця оформлення товару на експорт. Цей термін діє лише для відправлень суден. Якщо вантаж доставляється продавцеві перевізнику до того, як товар завантажується на борт судна, тоді слід використовувати термін FCA.
CIF: означає, що продавець доставляє товари, коли товари завантажуються на борт судна в зазначеному порту відвантаження. Продавець має оплатити витрати та фрахт, необхідні для доставки товару до зазначеного порту призначення, але ризик втрати або пошкодження товару, а також будь-які додаткові витрати внаслідок подій, що відбулися після часу доставки, передаються з продавця покупцеві, коли товар завантажується на судно. Термін CIF вимагає від продавця оформлення товару на експорт та забезпечення мінімального страхового покриття. Цей термін діє лише для відправлень суден. Якщо вантаж доставляється продавцеві перевізнику до того, як товар завантажується на борт судна, тоді слід використовувати термін CIP.
Для отримання додаткової інформації про INCOTERMS, будь ласка, відвідайте інтернет-сторінку посібника Incoterms за 2010 рік.
Крок 3. Станьте професіоналом у з’ясуванні своїх мит та податків
На відміну від більшості товарів, вартість вина, яке імпортується, має дуже мало спільного з розрахунком мита/податку, оскільки воно визначається переважно літром у цьому випадку.
Крок 4. Акцизні марки
Щоб ввезти вино в Україну, необхідно отримати акцизні марки, оскільки вся алкогольна продукція, призначена для внутрішнього споживання, підлягає акцизному маркуванню. Акцизна марка містить всі відомості про вино, що ввозиться, і його виробника. Кількість марок має збігатися з кількістю пляшок, зазначених у зовнішньоторговельному контракті. Отримані марки не можна передавати від однієї організації іншій. Усі пошкоджені і невикористані марки повинні бути повернуті, причини повернення вказані в письмовому зверненні.
Крок 5. Доставка вантажу
Доставка вантажу з Іспанії може здійснюватися морським переправленням, автомобільним та повітряним транспортом. Найбільш часто для вантажних перевезень використовують морський і автомобільний транспорт. На терміни доставки впливає розташування місця відправки. Авіаперевезення займають два-три дні. Вартість розраховується за кожен кілограм ваги. Вага вантажу не має перевищувати 150 кілограмів.
Також я хотіла би порекомендувати книгу Дебори М. Грей «Як імпортувати вино. Інсайдерський посібник». Грей робить чудову роботу, пояснюючи реалії запуску бізнесу з імпорту вина, і охоплює все, від побудови бізнес-моделі до закупівель, маркетингу та стратегій ланцюга поставок. Я сказала би, що це обов’язкове прочитати тим, хто розглядає можливість зайнятися бізнесом.
Оксана Крук, менеджер з імпорту мереж “Наш Край”|”SPAR”