Слово «бонус» у перекладі з латині означає «хороший» або «заслужити».
В умовах динамічних ринкових відносин мотивація і заохочення грають важливу роль в успішному розвитку бізнесу. Ефективним і водночас доволі простим інструментом стимулювання зростання продажів і підвищення лояльності клієнтів є ретробонус.
Ретробонус, або краще використовувати правильне міжнародне поняття «рибейт» (від англ. «rebate» – знижка на ціну товару, що надається у вигляді відсотка або певної суми), є ефективним інструментом посилення ринкової присутності для всіх учасників ринку. Основне завдання бонуса – заохочення і мотивація до постійних взаємин: покупок товару, надходжень грошей, користування послугою.
Простими словами, ретробонус – стимулююча продажу винагорода, яку виплачують постачальники покупцям при дотриманні обумовлених умов.
Будь-який бонус в своїй основі несе заохочувальний і стимулюючий характер. Що стосується ретробонусів в торгівлі, то основні цілі їхнього застосування такі:
• стимул для продавців до кращої реалізації товарів;
• підтримання довгострокових торгових відносин, заснованих на взаємній вигоді;
• мотивація до активного виконання договірних умов, зокрема фінансових;
• управління ринковими процесами, додатковий важіль впливу.
Для ритейлерів умови отримання мотиваційних виплат як ретробонуси можуть бути різними. Це і згадані вище об’єми закупки товарів, і обумовлене розміщення товарів на певних полицях, безперешкодне заведення в асортимент новинок, надання додаткових місць продажу в магазинах і навіть вчасні оплати за поставлений товар. Але всі ці умови завжди обумовлюються при укладанні договорів.
Бонуси юридично оформлюють як винагороду за підсумками надання послуг.
Наприклад, маркетингових послуг збору інформації, послуг поширення маркетингової інформації, послуг проведення промозаходів торгового маркетингу, мерчандайзингу, тобто за фактом надання звітів про просування і викладки товарів.
Едуард Ляшук, комерційний директор мереж “Наш Край”|SPAR