У 2019 році Максим Венгровський відкрив свій перший магазин за франшизою SPAR. Зараз у нього вже шість магазинів мережі на Полтавщині та у Харкові. За місяць він планує відкрити сьомий, а за три — восьмий. ThePage розповідає, чому Венгровський обрав саме цю мережу, які вкладення потрібні для старту та на яку окупність очікує.
Чому підприємець обрав франшизу SPAR
Батько Максима Венгровського ще наприкінці 1980-х років започаткував сімейне підприємництво: вся родина вирощувала овочі та продавала їх. У 13 років Максим заробив свої перші гроші, допомагаючи батькам. А за п’ять років вже дозрів до власної справи — продуктового магазину.
У 2010-х родина Венгровських мала кілька бізнесів на Полтавщині: невелике підприємство з оброблення м'яса, виробництво крафтового пива, заміський комплекс із рестораном, готелем та зоопарком. Окремо Максим створив свій бізнес: локальну мережу продуктових магазинів «Провінція».
«Я відкрив SPAR, щоб доторкнутися до міжнародного досвіду мережевої торгівлі: як вони працюють, як відбувається облік, як рахується прибуток, які звіти роблять. Бо я зі свого досвіду щось робив, але не знав, чи правильно. Виявилося, що моя система не була правильно вибудована», — розповідає Венгровський.
Франчайзі дуже цінує, що у SPAR він залучений до великої мережі бізнесменів. У них він завжди може запитати, як вчинити у конкретній ситуації, організувати певний процес, на чому заробляють більше, наприклад, на воді чи на пекарні.
Вкладення та окупність франшизи SPAR
На сайті франшизи зазначено, що супермаркети формату «біля дому» торговою площею від 200 до 1000 кв. м передбачають початкові інвестиції від $80 тис. Очікувана окупність — від 12 до 48 місяців.
Паушального внеску у SPAR немає. Щомісячний платіж роялті становить 3 євро на кв. м торгової площі. Тож на магазин у 250 кв. м — 750 євро (30,2 тис. грн).
Свій шостий магазин SPAR Венгровський відкривав на Полтавщині у грудні 2022 року. «SPAR дає свої рекомендації, щоб оптимізувати бюджет на початковому етапі. Однак я люблю, коли усе ідеально. Саме тому сума вкладень була дещо більшою, однак я задоволений супермаркетом», — каже підприємець. У його випадку більша частка інвестицій — це ремонт приміщення.
«Якщо, наприклад, беремо в оренду старий радянський магазин, обов‘язково робимо нову підлогу, систему вентиляції, ремонт стін та стелі, заміну дверей. Якщо потрібно, замінюємо вікна», — розповідає бізнесмен.
Венгровський вважає, що обладнання має бути тільки нове. Саме тому він витратив чималу суму на холодильне та стелажне обладнання. Однак зауважує, що багато інших франчайзі, особливо якщо це перший магазин, можуть на початках узяти вживане обладнання. Інвестиції у магазини SPAR Венгровський повертає у середньому за 24-32 місяці.
Бізнесмен каже, що не скористався кредитом під час відкриття свого першого магазину SPAR у 2019 році: вклав у нього гроші з уже наявного бізнесу. Але він упевнений, що українським підприємцям зараз не варто упускати шанс отримати недорогі кредити за програмою "5-7-9".
Венгровський наголошує на відсутності паушального внеску і на тому, що сплата роялті починається від запуску магазину.
Які бонуси надають постачальники
«Якщо говорити про маржинальність, то вона залежить від багатьох чинників. Однак, якби продуктовий ритейл був би не прибутковий, я б не відкривав стільки супермаркетів», — каже Венгровський.
Вигідною можливістю заробітку для франчайзі є бонуси від постачальників, такий своєрідний кешбек. На думку бізнесмена, прибуток за рахунок бонусів може дати 2,8-3,4% від загального товарообігу магазину на місяць.
«У мене менші ці відсотки, бо багато власного виробництва. Хліб, пиво, ковбасу ми самі виробляємо, м’ясо самі постачаємо, тобто я заміняю собою досить великий сегмент постачальників, — пояснив Венгровський. — До слова, специфіка франшизи SPAR — це гнучкість та введення в асортимент товарів місцевих виробників. Так це допомагає економіці громади, де працює супермаркет. А також можна отримати якісну продукцію, скажімо, овочі, м’ясо, без додаткових витрат на логістику».
Ще одна перевага SPAR — наявність товарів власної торговельної марки та власного імпорту. По-перше, їх продають ексклюзивно лише у цій мережі, а по-друге, доволі вигідні щодо націнки.
Який супровід надає SPAR перед стартом та на початку бізнесу
Підготовка до відкриття магазину та супровід першого місяця його роботи закріплена за менеджером від SPAR. Франчайзі отримує інструкцію, на яких етапах, хто та за які процеси відповідає.
«Наприклад, відкриття магазину триває від двох до трьох місяців. Це проєктування дизайну, планування технологічних процесів, де яке обладнання має стояти — де холодильне, де стелажне», — пояснює Венгровський.
Він наголошує, що без супроводу SPAR зробити цю роботу правильно майже неможливо, бо дизайнери, до яких він звертався для організації власних магазинів, не розумілися не специфіці продуктових магазинів.
«Вони це бачать як квартиру, як бізнес в офісних центрах або у торговельних центрах. Але ж тут завдання продати емоцію. Для цього треба поставити фруктову вітрину з рекламою на правильному місці, де вона зустрічає споживача. У дальній куток, наприклад, поставити найзатребуваніші товари, щоб покупець через весь магазин до них пройшов», — розповідає бізнесмен.
Організація маркетингу та витрати на просування
За словами Венгровського, послуги маркетолога коштують від 20-25 тис. грн на місяць для всієї мережі із шести полтавських магазинів. Рекламний бюджет — приблизно 5-7 тис. грн на місяць. Це здебільшого витрати на просування в Інстаграмі, іноді на розсилку у Вайбер.
Усі витрати на маркетинг сплачує франчайзі. Але компанія надає підрядників, з ким варто працювати, прописує найбільш ефективні канали просування. Також SPAR надає доступ до споживацького застосунку DRUZI, що є одним з найбільш дієвих маркетингових інструментів мережі: майже 65% постійних клієнтів приводить застосунок.
«Магазин нудний, якщо у ньому немає акцій, про які повідомляють по радіо. Для мене важливо, що людина, яка зайшла у магазин, буде під постійним медіасупроводом», — підкреслює Венгровський.
Усі акції погоджені з головним офісом. Частина з них — національного масштабу, деякі акції полтавська мережа впроваджує самостійно.
Робота з персоналом: як мотивувати людей
Венгровський наголошує, що після початку повномасштабного вторгнення стало важко підібрати персонал. «Часто приходять люди, які не замотивовані працювати, не бачать ніякої перспективи. Але я не готовий вставати в один ряд з цими людьми. Чим буде більше людей, що працюють, тим ближче наша перемога», — коментує він.
Бізнесмен вважає, що люди у колективі не повинні відчувати себе маленькими гвинтиками і вважати, що ні на що не впливають. Вони мають розуміти, що є частиною великого механізму і що у своїй зоні відповідальності можуть щось вирішувати. Для цього франчайзі намагається регулярно проводити збори, де розповідає про справи мережі, та створює умови, щоб кожен міг отримати відповідь на свої запитання.
«У кожного працівника є мій номер телефону. Зрозуміло, що вони насамперед мають вирішувати проблему безпосередньо зі своїми керівниками і далі — по вертикалі. Але якщо їх не чують, у нас є домовленість: вони повинні мені зателефонувати. Наприклад, хтось сказав старшому зміни, що його не влаштовує заробітна плата. Після цього зарплата не змінилася або не було жодної реакції на це повідомлення, працівник повинен мене набрати», — розповів Венгровський.