Цього року сталося те, про що мріє, певно, більшість ритейлерів пального. На харківській АЗС з’явився супермаркет відомого європейського бренду. Перша незвична колаборація утворилася в мережі «Овіс», де з травня 2021го над пристанційним магазином засвітилася вивіска нідерландської мережі SPAR. НафтоРинок розпитав деталі співпраці власників франшизи – директора «SPAR Україна Корп.» Віктора Мольченка та маркетолога Мирославу Леснік.
НР: Нас цікавить насамперед співпраця з АЗС. Розкажіть про ваш досвід роботи на станції «Овіс» у Харкові. Як почалася ваша колаборація?
Усе дуже просто. Ми розвиваємо мережі SPAR і «Наш край» по всій Україні. Декілька років тому звернули увагу на сегмент АЗС. Багато операторів ринку мають магазинчики. Ми бачили, як SPAR потужно розвивається на АЗС у Європі, зокрема в Нідерландах, Австрії, Угорщині тощо. Тому ми давали завдання регіональним менеджерам з розвитку звертати увагу на пропозиції від АЗС. Що стосується «Овіс», то вони знайшли нас самі. З ними ми працюємо за моделлю франчайзингу, тобто за угодою комерційної концесії. Оскільки проект для нас цікавий і ми вважаємо його перспективним, то ми довго та ретельно створювали концепцію. Зараз, спілкуючись з управлінцями цього магазину, я розумію, що вони задоволені проєктом і збираються розвивати його далі. Це є для нас показником. Якщо партнери хочуть розширю вати співпрацю, отже – вона успішна. Це перший такий досвід для нас в Україні, тому він особливий. Попри те, що в європейських країнах SPAR масово працює на АЗС, у нас такого не було. Ми дуже ретельно підійшли до цього питання. Концепцію розробляла дизайнерська лабораторія SPAR International, яка базується в Лондоні: ми британцям поясню вали, що саме хочемо зробити на цій заправці, а вони, відповідно, пропонували варіанти. У під сумку ми отримали гарний та перспективний результат.
НР: Ви багато працюєте в Україні за франшизою?
Компанія VolWest Group уже понад 20 років розвиває франчайзинг у ритейлі. Спочатку це були магазини «Наш край», а в 2017 р. ми отримали право розвивати франшизу SPAR. Наразі з 275 крамниць мереж «Наш край» та SPAR напряму ми володіємо та управляємо 29, а рештою – за угодами франчайзингу. Що стосується мережі SPAR, то у нас на сьогодні 68 магазинів під цим брендом, а у власному управлінні – 11 закладів.
НР: Тобто схема розвитку через франчайзинг вас більше приваблює?
Так, це вже давно є нашою основною стратегією. Поперше, у нас це виходить. Ми добре розуміємо всі складнощі цього бізнесу. І, мабуть, у продуктовому ритейлі ми перші і єдині, хто зміг досягти таких показників і в кількості, й у якості – в усьому. Компанія й надалі налашто вана розвиватися саме через франчайзинг.
НР: Ви кажете, що для АЗС «Овіс» створювали концепцію магазину. А як же сотні SPAR, які працюють на АЗС у Європі? Хіба у бренду немає якогось універсального формату convenience store? Чи потрібно адаптовувати для кожного ринку?
Однозначно потрібно. Наприклад, у випадку з «Овіс» той проєкт, який нам спочатку запропонували наші іноземні партнери, довелося переробляти, тому що треба було врахувати особливості приміщення, правильно розмістити торговельне обладнання, місця посадки людей, кавові куточки тощо. Чіткого і зрозумілого формату спочатку не було, а тепер він уже в нас є. Від деяких речей, які здавалися нам цікавими, довелося відмовитися.
НР: Від чого саме?
Наприклад, у SPAR International вважали, що на АЗС має спрацювати великий острів з охолодженими снеками, салатами, продуктами швидкого харчування і так далі. Тобто коли клієнт заходить на станцію, перед ним велика вітрина, на якій купа бутербродів, салатів, які можна швидко взяти і з’їсти. В Європі це називають home meal replacement, і цей сегмент там на порядок краще розвинений. У нас на станції «Овіс» у Харкові це не спрацювало. Можливо, це особливість локації.
Загалом наша співпраця з партнерами побудована таким чином, що ми пропонуємо перший варіант, а затверджуємо останній. Є певний відрізок часу, коли ми працюємо в режимі діалогу і зазвичай враховуємо побажання наших партнерів. Це стосується не лише заправок, а взагалі усіх наших партнерів, адже вони вкладають свої кошти і хочуть їх повернути. Тому, мабуть, успіх нашої франшизи саме в тому, що в діалозі ми робимо гарну модель, адаптуємо під конкретну локацію і впроваджуємо.
НР: А протягом якого періоду можна щось змінювати в магазині?
Це однозначно краще робити до запуску, бо є у нас корпоративне прислів’я: перше враження – останнє. Тобто якщо покупцеві щось не сподобалося, він отримав дискомфорт від якоїсь дрібниці, тоді ще раз привести його в цю точку коштуватиме набагато дорожче.
НР: Які у вас вимоги до операторів АЗС? Що для вас важливо, щоб ви могли відкрити SPAR на заправці?
Є формальні вимоги і є неформальні. Почну з неформальних. Окрім інвестицій, людина має бути готова вкладати свій час і енергію в цей бізнес і довгий час його плекати. Ритейл вимагає від власника або формування потужної команди (фронт або бекофісу), або він має сам цим займатись і жити цим. Відкриття магазину за франшизою не означає, що він сам запрацює.
Наступний момент. Кожен об’єкт ми оцінюємо з точки зору повернення інвестицій. Ми розраховуємо, скільки він має приносити прибутку. Рахуємо досить багато показників, після чого приймаємо рішення – рекомендувати цей об’єкт власнику для відкриття там магазину чи ні.
НР: А суто технічні вимоги є? Розмір торговельної площі, потужність приєднання до електромережі?
Мирослава Леснік: Узагалі магазини SPAR досить жорстко форматовані: є SPAR Express, супермаркет та гіпермаркет INTERSPAR. Розмір SPAR Express – від 75 м². У деяких випадках ми готові розглядати приміщення площею 70 м², якщо воно правильної форми і там можна облаштувати зону самообслуговування. Ну і велике значення має розташування об’єкту. Якщо ми оцінюємо його негативно, то даємо пораду власнику не відкривати магазин.
НР: А як ви це рахуєте?
МЛ: Є досить багато показників. Основні з них – це наявність житлової зони поряд, потоки людей і автомобілів, насиченість конкуренції, відстань до конкурента, орендна плата, плато спроможність населення. Є локації середні, є середні плюс за середнім чеком.
НР: Це платна послуга – проаналізувати перспективність місця?
МЛ: Зазвичай це безплатно, але за умови впевненості, що клієнт вестиме з нами бізнес. Якщо є варіанти приміщень, які ми маємо оцінити, то ми укладаємо угоду, отримуємо авансові платежі і далі прораховуємо при вабливість об’єктів. Авансовий платіж потім зараховується як виплата роялті. Тобто ми робимо аналіз, коли бачимо, що людина реально інвестує.
НР: На АЗС «Овіс» плануєте ще відкривати магазини?
МЛ: Так. Найближче відкриття, мабуть, у січні. Концепція вже є, тому плануємо збільшувати кількість точок.
НР: Хтось іще з операторів АЗС до вас звертався?
Так, але поки безрезультатно, тому не називатиму, хто це був.
НР: Вам пропонували взяти приміщення в оренду?
Ні, йшлося саме про франшизу. З деякими компаніями ми просто не обрали один одного як партнери, а деякі локації не здалися нам привабливими. Ми продовжуємо вести діалог із деякими локальними гравцями, а також із національними мережами. Однак наразі під писаних контрактів немає.
НР: Не всі продавці пального готові взяти на себе управління магазином. Чи є у вас такі партнери, які можуть відкривати на АЗС крамниці SPAR, просто взявши в оренду приміщення?
Це досить складна модель, але чисто теоретично це можливо. Ми можемо і самі керувати магазином, адже у нас є власні точки продажів. Могли б навіть і знайти партнерів, які б управляли крамницею, якщо логістично їм це підходить.
НР: Тобто, якщо власник АЗС не хоче заходити в новий для нього бізнес і керувати самостійно магазином, ви можете йому з цим допомогти?
Є декілька варіантів. Ми можемо навчити, якщо він готовий займатися цим бізнесом. Можемо пошукати серед наших партнерів субінвестора або орендаря. Або можемо й самі керувати магазином, якщо локація для нас приваблива.
НР: Грубо кажучи, якщо приміщення на АЗС має площу від 75 м², то теоретично там може відкритися SPAR?
Так.
НР: Розкажіть більш докладно про формат SPAR Express і про проєкт магазинів спеціально для АЗС. Наскільки вони відрізняються?
МЛ: Поперше, трохи різні гарячі зони. Подруге, ми вже знаємо, що на АЗС відрізняється структура продажів. Потретє, АЗС теж мають свої особливості розташування. На деяких станціях може бути просто потік людей, які купують пальне, а на інші можна привабити мешканців житлових зон. Узагалі SPAR Express можуть працювати і без парковок, для окупності магазину достатньо клієнтів, які заходять пішки.
Для АЗС найважливіше – це швидкість. Людина туди приїжджає купити пальне і вже витрачає свій час. Якщо ми її довго «розкачуватимемо» в чергах, це викличе великий негатив. Тому зручність розташування товарів, швидкість роботи касирів – це важливо. Клієнт має одним вектором руху зробити усі свої справи. Магазини SPAR Express у житлових зонах теж мають швидко обслуговувати, але там немає такого навантаження.
НР: А щодо самообслуговування? Наприклад, каву клієнт сам собі готує?
Зазвичай сам. У нас суперавтоматичні кавові апарати перевірених марок, які готують від 10 до 25 напоїв. Використовуємо якісне зерно. Це must have для кожного торговельного закладу SPAR. Тримати баристу немає сенсу.
НР: Яких брендів у вас кавомашини?
У нас є два основні партнери – сервісні компанії, які продають або надають в оренду апарати марок Schaerer, WMF та Franke. Для нас дуже важливе якісне обслуговування.
НР: Яке кавове зерно використовуєте?
Є зерно, яке приватна компанія обсмажує для нашої мережі. Ми його використовуємо у власних магазинах. Окрім того, його купує багато наших партнерів. Однак якщо це комусь нецікаво, вони можуть самі обра ти зерно. У нас немає жорсткої прив’язки до якогось бренду.
НР: Ви сказали, що структура попиту в зви чайному SPAR Express та на АЗС відрізняється. Які основні відмінності?
Якщо дивитися на сухі цифри, то на АЗС це в основному швидка, зручна покупка, не для дому. Тобто вода, безалкогольні напої, алкоголь, тютюн, кава, гарячий фастфуд. На «Овіс» ми зробили навіть перші страви, і вони популярні.
НР: Де готують гарячі страви?
Прямо на АЗС є окремий цех, де готують і фастфуд, і комплексні обіди. На цій станції ми додатково залучаємо студентську аудиторію, на яку розраховували від самого початку. Станція розташована в студентському районі Харкова.
НР: На яку категорію товарів припадає най- більше продажів?
Лідер – це фастфуд включно зі снеками та напоями. Взагалі на першому місці – напої (алкогольні, безалкогольні), фастфуд і кондитерська група. Потім іде снекова група. На кулінарію припадає дуже багато.
НР: Який у вас асортимент фастфуду?
Великий. Усього не назвеш.
НР: Хот-доги, сендвічі є?
Звісно, хотдоги – це вже українська страва (сміються). Сендвічі можуть бути різні: паніні, фокаччо, класичні. Ще є роли, солодка випічка. Наприклад мафіни. Є сезонні пропозиції.
НР: Де готується випічка?
У цьому проєкті вона повністю готується на місці. Там весь цикл: від замісу тіста і до випікання. Це не хліб, а в основному дрібні продукти: солона випічка і солодка здоба.
Окрім того, ми вже другий рік поспіль розвиваємо такий проєкт: готуємо і заморожуємо на власних потужностях хлібобулочні вироби, які можна доставляти в регіони: круасани, слойки, хліб і т.д. Зараз працюємо над цим у Волинській та Рівненській обл. Постачаємо продукцію на свої торговельні точки і деяким партнерам. Поки що Харків, на жаль, не покриваємо, але готуємося масштабувати цей напрям бізнесу.
На цьому ринку є вже багато компаній, які професійно працюють. У нас із ними є контракти. Вони привозять заморожену продукцію, яку можна на місці допікати або просто розігрівати і продавати.
НР: Розкажіть про свою пропозицію піци, яка продається в SPAR express. На заправці «Овіс» вона є?
Зараз ми трохи переформатували свою концепцію, назвавши її pizza station, максимально все автоматизувавши. Піца готується за допомогою техніки, і таким чином ми уникаємо залучення людського фактора. Це рішення ми пропонуємо своїм партнерам.
НР: Тобто тісто робить автомат?
Так, піцапрес називається.
НР: З доставкою її можна замовляти?
У Харкові – ні, але у деяких інших містах – так. У нас на сайті є інтернетмагазин, і там чітко зазначено, де можна замовити з доставкою.
НР: З якими сервісами доставки співпрацюєте?
У нас сьогодні є власна доставка, але ми вивчаємо можливості колаборації.
НР: Мобільний застосунок у вас є?
Для інтернетмагазину поки немає, але наш сайт адаптований до мобільних пристроїв. Наразі у нас працює додаток для нашої про грами лояльності DRUZI.
НР: Плануєте запускати?
У нас є досить цікава програма. SPAR International тестує мобільний застосунок, який для неї розробляє стороння компанія, і готується його імплементувати у всіх країнах своєї присутності. Це такий флагманський проєкт. Зараз застосунок уже тестується в Південній Африці. Якщо «пілот» стане успішним, то буде один застосунок для всіх, звісно, локалізований під кожну країну.
Я не можу називати якісь терміни, коли це запустять у нас, але це буде дуже цікаво. Застосунок з’єднується з нашими базами, до нього можна під’єднати будьякого партнера, адже ми всі працюємо в одній операційній програмі. Тому ми розуміємо, що нам немає сенсу розробляти якийсь власний продукт для українського ринку, якщо, можливо, за рік SPAR у всьому світі працюватиме через один застосунок.
НР: Розкажіть, будь ласка, про свою про граму лояльності.
Ми розробили її два роки тому, і вже понад рік як вона імплементована в усіх наших точках продажів. Називається, як я вже казав, DRUZI і доступна на мобільних платформах Android, iOS, на десктопі. Є вебчат. Програма постійно розвивається, ми додаємо нові сервіси. Нею можна користуватися по всій Україні і отримувати інформацію про накопичені бонуси, акції, найближчі магазини. Працюють персоніфіковані пропозиції.
НР: Вона прив’язана до картки?
Так, це може бути і пластикова картка. Її можна оформити в будьякому магазині, є інформація, як підключитися до вебчату. Анкету можна заповнити в крамниці або онлайн – як зручніше. Бонуси у нас, на відміну від багатьох інших програм, витрачаються вже наступного дня, не потрібно довго чекати їх нарахування, як, наприклад, у деяких конкурентів. Усе просто і зрозуміло: одна гривня – один бонус.
НР: А як працюють персональні пропозиції?
МЛ: Ми робимо кластерний аналіз і розбиваємо клієнтів на групи за розміром середнього чека. І тим, наприклад, у кого середній чек не дотягує до 100 грн, робимо пропозицію: зробіть покупку на 100 грн – і ви отримаєте 10 додаткових бонусів. Тим, хто не дотягує до 200 грн чи 300 грн, теж надсилаються подібні повідомлення. Всі наші партнери синхронізовані в одній базі, тому ми маємо доступ до повної аналітики. Ми бачимо що, де і в який час продається. А якщо людина є учасником програми лояльності, тоді ми ще й можемо робити їй спеціальні персональні пропозиції.
Наявність бази дає можливість допомагати партнерам, які відчувають, що в них щось іде не так. Ми можемо порівняти їхні показники з іншими схожими об’єктами і надати консультацію дистанційно.
НР: А з «Овіс» ви ділитеся цією базою?
Ми не надаємо партнерам доступ до неї. Але якщо є запит надати консультацію і порівняти показники з іншими магазинами, ми ділимося інформацією, не персоніфікуючи її. Ми просто кажемо, що партнери мають зробити, щоб досягти результату.
НР: Виходить, що в «Овіс» немає доступу до бази клієнтів, які заходять до них у SPAR? Картки лояльності ж різні, правильно?
Ми наразі спілкуємося з ними про те, щоб об’єднати ці системи. Наша програма лояльності дає можливість під’єднувати партнерів, це було закладено в ній від самого початку.
НР: Ще таке питання: якщо SPAR і операторська розташовані в одному приміщенні, чи може оператор заправки зберегти, наприклад, свою власну пропозицію кави?
Ну, вона й так їхня.
НР: Але на АЗС «Овіс» на стаканчику який бренд нанесено?
SPAR. Історія така: «Овіс» робив реконструкцію станції, і вони дослухалися до наших порад не клонувати аналогічні сервіси, щоб не викликати у покупців непорозуміння: де купити каву, на якій касі за неї заплатити і т.д. Однозначно має бути один розрахунковий вузол, щоб клієнт мав чітке розуміння, де і що він має робити.
НР: А ви рекомендуєте, яке обладнання поставити, які стійки і так далі?
Так, у нас партнерство з багатьма компаніями. Одна з основних – «МодернЕкспо», яка поставляє стелажне та холодильне обладнання. Також працюємо з Hitline, Aisberg, Juka, UBC. В принципі, з усіма. Питання тільки в бажанні клієнтів зробити той чи інший дизайн. Наприклад, у Aisberg рішення претендують на преміальний характер. Ми пропонуємо партнерам вибір, вони самі вирішують, який варіант хочуть.
За матеріалами видання "НАФТОРИНОК", №11, 2021