Збалансована система показників, або BSC
Збалансована система показників, або BSC
2021-03-12

Як ми вже з`ясували, однією з відмінностей управлінського обліку від бухгалтерського є те, що показники оцінювання ефективності діяльності можуть бути як стандартизованими, так і індивідуальними, такими, що характеризують саме вашу сферу діяльності. Чітке формулювання стратегічних задач у вигляді показників – це і є збалансована система показників, або BSC (англійська абревіатура назви Balanced Scorecard).

    BSC – це кінцевий результат розробки стратегії  підприємства. Тобто добре розроблена стратегія – це ще півсправи. ЇЇ треба чітко сформулювати та донести до відома виконавців. Кожен менеджер у результаті отримує до виконання певний набір специфічних показників як фінансових, так і не фінансових, за якими можна оцінювати ефективність досягнення стратегічних планів. Тільки в такому випадку стратегію вдасться чітко реалізувати.  Крім того, вузька спеціалізація показників BSC дозволяє оперативно реагувати на зміни ринкового середовища. Кожен менеджер використовує різні методи для досягнення саме своїх показників та коригує їх при виникненні певних проблем. У результаті таке «місцеве» одночасне управління різними процесами підвищує мобільність реагування підприємства при досягненні стратегічних цілей.

    Приміром, керівник відділу персоналу може отримати до виконання такі показники, як плинність кадрів; відсоток ФОПів у структурі реалізації; відсоток працівників, які завершили корпоративне навчання тощо. Керівник відділу продажів може отримати до виконання такі показники, як оборотність товару; відсоток приросту реалізації до рівня минулого року; планова реалізація в штуках або фінансовому вираженні тощо. Саме показники BSC, за досягнення яких відповідає менеджер, слід проставляти йому в систему мотивації. Корисним є також встановлення показників, які протистоять один одному. Так збільшення продажів може тягнути за собою збільшення поточної дебіторської заборгованості. Тому одному менеджеру можна встановити мотивацію від досягнення планів реалізації, а другому – від досягнення відсотку дебіторської заборгованості. Таким чином конфлікт інтересів менеджерів допоможе досягти збалансованості рівня цих показників.

У практичному аспекті процес встановлення BSC має такий вигляд:

• розробка та формулювання стратегічних планів підприємства. Наприклад: досягнення певної частки ринку, досягнення певного відсотку EBITDA (операційного прибутку) тощо;

• встановлення показників, які будуть характеризувати досягнення стратегічної мети: план реалізації в гривнях, план відкриття торгових закладів, відсоток певних витрат у структурі реалізації тощо;

• призначення відповідальної особи за досягнення стратегічних показників;

• уже відповідальна особа, як правило, це вже вузькоспеціалізований фахівець, який розробляє комплекс заходів та завдань, що необхідно реалізувати для досягнення показників. На цьому етапі фахівець також оцінює можливі ризики при виконанні  та розробляє заходи щодо їхнього зменшення.

Класичним є таке представлення кінцевого результату розробки BSC:

- Стратегічні цілі

- Показники

- Завдання

- Заходи

Показники BSC охоплюють, як правило:

  • маркетингові стратегічні цілі, орієнтовані на клієнтів;
  • стратегічні цілі управління персоналом, зокрема навчання та розвиток;
  • стратегічні цілі із внутрішніх бізнес-процесів;
  • фінансові стратегічні цілі.

   При розробці та постановці стратегічних цілей необхідно виділяти найважливіші з них. Занадто велика кількість стратегічних цілей приведе до розпорошення зусиль менеджерів при їхньому досягненні. Наступним питанням є вибір стратегічних показників. Але, зауважимо, при неправильно сформульованих стратегічних цілях жодні, навіть найкращі та найточніші показники не допоможуть. Тому саме на стратегічних цілях зосереджуємо найбільшу увагу. Для характеристики кожної з стратегічних цілей рекомендовано обрати два-три показники. Цього буде достатньо.

   Якщо стратегія є довгостроковою (на три-п’ять років), показники BSC встановлюють на кожен рік окремо. Це дає змогу ефективно реагувати на зміну зовнішнього ринкового середовища та на досягнутий за попередній рік рівень розвитку.  Крім того, досягнення встановлених показників дозволяє керівнику компанії оцінити ефективність виконання завдань кожним менеджером та прийняти рішення щодо мотивації /демотивації конкретних працівників.

    Отже, система показників BSC є одним з важливих  інструментів досягнення стратегічних цілей та досягнення збалансованості в діяльності компанії в цілому.

 

Наталія Кондратюк, фінансовий директор мереж “Наш Край”|SPAR