Переваги каси самообслуговування КСО
Переваги каси самообслуговування КСО
2021-01-14

Супермаркети з касами самообслуговування почали працювати ще в 1992 році в мережі Price Chopper в Нью-Йорку. В Україну  вони потрапили набагато пізніше. Пройшли роки, перш ніж ці системи отримали широке поширення. Каси самообслуговування - це ознака якісного нового рівня обслуговування, засіб зміцнення іміджу торгового підприємства.

В Україні прорив стався тільки в минулому році, в нашу країну почали поставлятися каси з повністю локалізованим інтерфейсом, усіма необхідними сертифікатами, які «вміють» приймати паперові і металеві гривні. Почалося все з заміни експрес-кас супермаркетів «островами сканування і експрес-оплати», а закінчиться мабуть повною відмовою від послуг касирів у великих торгових мережах.

Тому у 2020 році касами самообслуговування (КСО) вже було нікого не здивувати, однак в їх використанні, як і раніше, залишаються відкриті питання. Багато рітейлерів вважають, що каса самообслуговування – це каса, яка може працювати сама. Але, напевно, в цьому і полягає основна помилка, адже, ті керівники компанії, які йдуть цим шляхом, часто виявляються розчаровані, оскільки їх каса самообслуговування займає стратегічно важливе місце в магазині, але при цьому не дає потрібного ефекту: покупець приходить на неї рідко, а коли навіть приходить на дану касу, то потребує допомоги продавця-консультанта.

Головним завданням, яке ставиться перед КСО беззаперечно є те, що вона має замінити касира, де його робота неефективна. Найчастіше їх встановлюють в прохідних місцях, де є піки купівельного трафіку. І саме в таких місцях КСО успішно виконує свою функцію і при цьому не вимагає заробітної плати.

КСО орієнтована на невеликий кошик покупця, тому вони є компактні. У деяких випадках замість двох звичайних кас можна встановити 4 КСО. Покупець сам сканує товар звичайно повільніше ніж касир, але оплата проводиться так само як і на звичайній касі. Тому, відповідно, при більшій кількості КСО отримуємо суттєвий виграш в прохідності.

КСО бувають наступних видів:

  • універсальна, яка приймає оплату готівкою і банківською карткою;
  • безготівкова – яка приймає тільки карти. Безготівкова каса є звичайно дешевшою і простішою в обслуговуванні, пристрої які беруть готівку - дорогі і громіздкі. При аналізі покупок, що здійснюються з готівкою та без готівкою, можна зробити висновок, що є ще великий відсоток гостей магазину, які використовують готівку при розрахунку. Отже, використовувати універсальну касу ефективніше.

Дуже важливим елементом при встановленні КСО є використання контрольних ваг. Покупець сам сканує товар і ставить його на контрольну вагу. У разі якщо вага не збігається або покупець зробив цю дію недостатньо швидко, у такому випадку подається сигнал продавцю-асистенту. Ця система проста, але займає багато місця.

 

Основні вимоги при встановленні кас самообслуговування

 

  • для роботи КСО потрібний обов’язково продавець-консультант, який готовий допомогти покупцю у різних ситуаціях. Так, наприклад, на КСО виникла пауза, покупець не зрозумів як просканувати товар, не було кому підтвердити вік при купівлі алкоголю тощо, у таких ситуаціях покупець може кинути недооформлений чек. Відповідно КСО стає неефективною і покупець буде обходити її боком.
  • КСО дає можливість в умовах дефіциту професійних касирів використовувати їх ефективніше і не наймати випадкових людей. Касир виростає професійно, вчиться працювати з різним технічним забезпеченням.
  • КСО потрібно використовувати не тільки у великих гіпермаркетах, а в невеликих магазинах також, адже у супермаркетах «біля дому» гостріше стоїть проблема піків трафіку та нестачі персоналу.
  • пильна увага до КСО працівників охорони супермаркетів знижує трафік покупців, оскільки не всі покупці полюбляють, щоб за ними спостерігали. Нагляд служби охорони має бути непомітним і обережним, а помилки, які виникають при роботі каси самообслуговування має вирішувати продавець-консультант.

За підрахунками, каса самообслуговування може окупитися за півтора - два роки.

Ці системи дозволяють вирішувати питання злодійства з боку працівників - крім того, що винести товари вже зараз практично неможливо, так ще і немає можливості обрахувати або прийняти фальшиві купюри.

Разом вирішується питання з готівкою - після прийому від покупця вона фактично потрапляє в сейф, звідки її вкрай важко отримати, не маючи на це спеціальних прав. Інкасація та поповнення подібних систем грошима для розміну здійснюється також автоматично.

Отже, стає зрозумілим, що КСО це зовсім інший тип каси, тому що головним працівником на ній є покупець. А, отже, покупцю має бути зручно, цікаво, комфортно – у такому випадку він обов’язково ще раз прийде на КСО, і, відповідно, до Вас у магазин.

Наталія Сайкевич, керівник операційного департаменту мереж “Наш Край”|SPAR