Перші приклади способу ведення бізнесу, схожими на сучасний франчайзинг, знайдені в Німеччині середини ХІХ століття, де пивовар надав права декільком місцевим тавернам право продавати своє пиво. Цікавим є те, що власники таверни повинні були використовувати торговельне найменування пивовара. Тобто таким чином таверни платили за використання бренду.
В середині 1800-х років франчайзинг товарних знаків та виробів почав активно розвиватися в США. Так, компанія швейних машин Singer утворила франшизу в 1851 році. Ісаак Зінгер почав продавати мандрівним продавцям права на продаж своїх швейних машин кінцевим споживачам. Однак, коли його машинки стали популярними, Зінгер змінив свою маркетингову стратегію і почав продавати їх через свої торгові точки в 1860-х.
У 1898 році нову віху в історії франчайзингу відкрила компанія General Motors. Ними була впроваджена система дилерування прав. Компанія на початку не мала власних коштів для розширення мережі. Тому підписала договори з офіційними дилерами, які зобов’язувалися не тільки продавати автомобілі, а й надалі обслуговувати їх та притримуватися при цьому високих стандартів General Motors. При цьому дилери вкладали власні кошти в розвиток компанії.
Кількома роками пізніше компанія напоїв Coca-Cola, а потім і Pepsi взяли на озброєння систему франчайзингу. Компанії виготовляли сироп в одному місці, а вже у фабриках франчайзі забезпечувалося подальше виробництво та тарування продукту.
Потім франчайзингову систему дилерів почали впроваджувати інші автовиробники, включаючи Генрі Форда (Henry Ford). Стрімкий розвиток американської економіки і збільшення потреби населення в товарах масового споживання змушували виробників створювати дистриб’юторські мережі.
Мабуть, найперший роздрібний франчайзер ‒ це магазини Бен Франклін, які почали працювати в 1920 році. Найпершою франшизою швидкого харчування було пиво A&W, засноване в 1924 році. Вже в 1935 році першим франчайзинг ресторанів розпочав Howard Johnson.
Під час Великої депресії в США в 1930-х роках ідеєю франчайзингу скористалися нафтопереробні компанії. В результаті цього з’явилися мережеві автозаправні станції, які належали незалежним підприємцям, але працювали під брендом відомої нафтової компанії.
Франчайзинг як форма бізнесу став популярним в 1950-ті та 1960-ті роки, коли було створено багато сучасних великих франчайзингових мереж, таких як заклади швидкого харчування McDonald’s, KFC та Burger King.
Історія франчайзингу (в тому вигляді, в якому ми знаємо його зараз) налічує трохи більше століття. Однак за кілька десятиліть він став одним з найбільш популярних способів започаткування власного бізнесу.