Якщо ви бажаєте відкрити свій продуктовий магазин і щоб він був прибутковий, то потрібно продумати асортимент. Адже успішна діяльність будь-якого супермаркету невід’ємно пов’язана з товарним асортиментом. Вірно підібраний асортимент, або іншими словами, збалансований, гарантує прибуткову роботу магазину. Асортимент повинен бути різноманітним, враховувати уподобання та смаки відвідувачів. На жаль, не існує універсальних підходів для визначення ідеального асортименту продукції. Тому потрібно постійно вивчати та аналізувати поведінку споживачів, їхні матеріальні можливості, мотиви покупки тощо.
Здебільшого асортимент супермаркету складається з відомих популярних брендів, які є присутні майже у всіх продуктових супермаркетах. Тому перспективніше розвивати асортимент під власною торговою маркою.
Власна торгова марка (ВТМ) - це продукти або послуги, які були виготовлені на замовлення роздрібних мереж. Важливо, що виробництво цих продуктів або послуг може надаватися різним виробникам, але вони вибираються лише самими замовниками та залишаються під їхнім контролем. Тобто це товари, що доступні тільки в окремих торгових мережах, які здійснюють повний контроль над ними, починаючи від ідеї створення і закінчуючи викладкою в магазині відповідно до власної ідеї та маркетингової концепції. Іншими словами, власна марка - це торгова марка, під якою продукція, вироблена одним підприємством, поширюється і продається під маркою іншого (на замовлення).
Висока цінова конкурентоспроможність власних брендів можлива завдяки уникненню нав'язування цін виробниками та відносно низьким витратам на дистрибуцію та просування. Для будь-якого супермаркету власна торгова марка є привабливим інструментом формування конкурентної переваги на локальному ринку та дозволяє створити вигідну пропозицію для клієнтів.
Дослідження компанії Nielsen Ukraine показують, що споживачі готові віддавати перевагу товарам ВТМ, тому що вони дешевше, ніж брендові аналоги виробників, в середньому на 5-20%, а іноді й на 40-50%. Нижча вартість обумовлена відсутністю маркетингових затрат на просування бренду. Тому, особливо за важких для економіки часів, ця продукція користується більшою популярністю, ніж аналогічні брендові товари.
Раніше основною метою випуску продуктів під власною торговою маркою було забезпечення споживачів продуктами та послугами за нижчими цінами. Власні торгові марки протягом багатьох років були синонімом продуктів нижчої категорії, орієнтованих на покупців з обмеженим доходом. Таку продукцію відрізняли: скромна упаковка, не дуже вишукана якість і низька ціна. Це відбувалося тому, що магазини могли вільно використовувати власну торговельну площу, пакувати продукцію у більш дешеву упаковку. Під ВТМ вибирали товари, які найшвидше обертаються – молочні продукти, випічка, м'ясопродукти, овочі-фрукти тощо.
Однак, останнім часом, ситуація змінилася — дешева торгова марка поволі відходить у минуле. Спостерігається зростання продажів ВТМ, і це зростання помітне незалежно від економічної ситуації. Сьогодні споживачі шукають продукцію за принципом «співвідношення ціни та якості», де низька ціна вже не є гарантією успіху.
Тепер власний бренд сприймається як фірмовий продукт, який формує імідж супермаркету. ВТМ з’явилися не лише у категоріях, які формують найвищі продажі, а в інші преміальних категоріях продуктів таких як біо- та еко-продукти, преміальне холодне м’ясо або навіть свіжа їжа, дозрівання сирів тощо.
Також потрібно відзначити, що зростає прихильність до власних торгових марок серед молодих споживачів, які не обтяжені негативними спогадами про якість деяких перших власних торгових марок. Для молоді власні торгові марки на полицях є нормальним явищем, часто вони навіть не в змозі відрізнити, які товари є ВТМ, а які – товарами виробника.
Отже, власні торгові марки — це не лише приваблива ціна, товар більшої прибутковості, але й надання унікальної пропозиції або створення можливості швидкого регулювання на нові тенденції ринку, що сприяє лояльності покупців. Багато покупців цінують можливість купівлі товарів під власними брендом за доступнішою ціною, ніж ті товари, які продаються під брендами відомих торгових виробників, які можна придбати у інших магазинах. Це приносить більшу користь для магазину і його власника.
Наталія Зубовецька — заступник комерційного директора «Наш Край» та SPAR