Ринок програмного забезпечення для автоматизації торгівлі в Україні – монополізований. Перевіреної аналітики щодо розподілу ринку, на жаль, немає, проте за оцінками експертів, наприклад, доля 1С на ринку програм для бухгалтерського обліку складає 98%, приблизно така сама ситуація спостерігається на ринку ERP-програм. Добре це чи погано, важко сказати, але в такій ситуації інколи користувач робить вибір без вибору і не завжди на свою користь.
Потреби зазвичай занижені. У процесі вибору програмного забезпечення користувачі переважно занижують свої потреби, а потім у процесі користування розчаровуються в виборі. Тому важливо під час проведення інтерв’ю з клієнтом виявити всі бізнес-процеси, які він хоче автоматизувати, та відразу попередити про можливі обмеження або запропонувати альтернативні варіанти.
Так, на старті зазвичай є бажання автоматизувати лише якісь основні бізнес-процеси, наприклад, лише продаж товарів через касу. Але бізнес не стоїть на місці і з часом обов’язково виникне інша потреба, тому потрібно розуміти, чи обраний програмний продукт зможе її задовольнити. До прикладу:
– наявність програмного забезпечення для терміналів збору даних;
– підтримка роботи з вагами самообслуговування;
– маркувальні термінали;
– каси самообслуговування;
– каси для кафе/барів/ресторанів;
– каси для ліній роздачі їдалень;
– тощо.
Сервіс – це ВСЕ. Програмне забезпечення для бізнесу без сервісної підтримки – це «гроші на вітер». В умовах, коли програмне забезпечення бере на себе виконання майже всіх бізнес-процесів бізнесу, навіть короткочасні проблеми провокують прямі збитки, тому вкрай потрібно при виборі зважати на наявність служби підтримки та графік її роботи. Також при постійній плинності кадрів незамінною буде допомога сервісу в навчанні нових працівників, оскільки з усіх звернень причиною 22% є помилки та недосвідченість користувачів програми.
Відсоток задоволеності користувачів сервісом нашої служби підтримки за останній рік склав 98%.
Якісне обладнання. 24% усіх звернень у службу підтримки стосуються технічних проблем з комп’ютерним та торговим обладнанням, тому при його виборі слід зважати не лише на ціну, а і на такі фактори:
– чи є критичним вузол, де використовується обладнання, тобто чи не призведе злам до миттєвих прямих втрат;
– чи є гарантія та офіційний сервіс на це обладнання;
– рекомендації постачальника програмного забезпечення;
– чи маєте ви кваліфікованого системного адміністратора.
Відмовостійкість. Що буде, якщо зникне інтернет-зв’язок? Що буде, якщо вимкнеться електропостачання? Що буде, якщо вийде з ладу комп’ютерна мережа? Що буде, якщо вийде з ладу сервер? Що буде, якщо?..
У будь-якому з цих «якщо» програмне забезпечення в парі з обладнанням має забезпечити якомога довше функціонування критичних для бізнесу вузлів з найменшими обмеженнями функціоналу.
Хмарні рішення. Обслуговування серверного обладнання для малого бізнесу зазвичай є надто затратним задоволенням, а інколи й непіднімним, тому важливою буде наявність рішень на основі хмарних технологій, що зменшує необхідність у стартових та експлуатаційних затратах та значно підвищує безпеку збереження даних.
Навчання та інструкції. Окрім наявності інструкцій, важливим фактором є можливість пройти курс навчання (офлайн або онлайн), це дозволить уникнути багатьох помилок у процесі запуску програмного забезпечення.
Індивідуальна підтримка на етапі запуску. Процес впровадження нового програмного забезпечення – це своєрідний стрес для персоналу та власника бізнесу, тому важливою буде наявність індивідуальної швидкої підтримки на старті.
Андрій Слива, виконавчий директор Script Solutions
За матеріалами https://nashkraj.ua/