Юристка за освітою Марія Баринова ризикнула під час війни відкрити магазин SPAR на Позняках у Києві.
Вона розповіла виданню Liga, як декілька років йшла до своєї мрії про власний магазин, чому обрала саме цю франшизу, наскільки ризиковано розпочинати бізнес та інвестувати під час війни та, як азарт і віра перемогли її страхи.
Переїзд з Донеччини до Києва та довгий шлях до мрії
Марія родом з Покровську на Донеччині. Її батько давно займається підприємництвом – торгівлею, в тому числі і продуктами харчування. Дівчина зізнається, що завжди з будь-яких питань бізнесу, радиться з ним.
У 2014 Марія закінчила школу у Покровську та мріяла вступити в один з вишів Донецька. Але її плани перекреслили проросійські бойовики та заворушення в обласному центрі.
"Тоді переді мною стояв вибір юридичного вишу. Можна було поїхати до Харкова, Одеси, або Києва. Обрала столицю, де вступила на юридичний факультет університету, бо хотіла бути нотаріусом. Після закінчення, у 2019 році, працювала помічником нотаріуса, офіс-менеджером",— розповіла вона.
Згодом Марія зрозуміла, що хоче розпочати власну справу, відкрити магазин. Вона почала шукати приміщення і знайшла його в одному з житлових комплексів. Але будинок, в якому, в якому воно розташовувалося, ще не був введений в експлуатацію. Тож вирішила почекати, а потім розпочалося повномасштабне вторгнення, ракетні удари по Києву. Мрію довелося відкласти більше, ніж на рік, сповнений невпевненості та очікування.
Влітку цього року Марія все ж таки наважилася відкрити магазин. Вона зізнається, що вкладати кошти в нову, не дуже знайому справу було дуже страшно. Але дівчина не хотіла відкладати це на невизначений термін. До того ж азарт, віра в те, що війна рано чи пізно закінчиться та бажання отримати новий досвід побороли страх.
Підтримка та допомога від SPAR
Марія не мала до цього досвіду в торгівлі, тому відразу звернула увагу на франшизу. Крім того, її цікавила робота саме у команді, співпраця з великою відомою компанією, в якій можна навчитися вести подібний бізнес.
"Спочатку розглядала багато франшиз, читала про них та відвідувала виставки. Якщо брати сферу продуктового ритейлу, умови SPAR насправді найкращі для співпраці. Компанія супроводжує підприємця, який одержав право на торгівлю під їх брендом, у всьому – від ремонту приміщення до моменту урочистого відкриття магазину. І навіть потім, аналізує показники, запускає маркетингові акції, допомагає скоригувати асортимент. Це вигідно для підприємців, які не мають досвіду", — поділилася Марія.
У липні вона підписала договір про співпрацю зі SPAR. Дівчина пройшла двотижневе безкоштовне навчання у Луцьку, де фахівці розповіли про облік, підбір асортименту, орієнтацію на покупця при замовленні товару, пояснили, як працює магазин.
Марія мала приміщення, тож зустрілася з регіональним менеджером SPAR. Він з командою провів дослідження та підготував детальний бізнес-план. Для директорки магазину такий план важливий для розуміння перспективи подальшого розвитку.
"Під час ремонту представники франшизи повністю надали концепцію дизайну з 3D-візуалізацією та замовили обладнання для магазину. У SPAR є спеціальний відділ, який цим займається. Це дуже зручно, бо мені не доводилося самостійно шукати обладнання", — розповіла Марія.
Крім того, перед самим відкриттям, у листопаді, до магазину приїхав куратор з відкриття зі SPAR, який допоміг Марії визначитися з асортиментом, кількістю товарів, надав базу постачальників та налагодив з ними комунікацію.
За її словами, основна "фішка" SPAR — найлояльніші та зручні пропозиції для підприємців, які відкривають магазин, підтримка та супровід на всіх етапах роботи.
Супермаркет на Позняках вже має своїх постійних покупців
Новий супермаркет на Позняках працює декілька тижнів, але вже має постійних покупців.
"У нас зручний формат магазину біля дому, з широким продовольчим асортиментом. У нас великий вибір молочної продукції, заморожених продуктів, бакалії й навіть є побутова хімія для оселі. Ми розташовані на першому поверсі багатоповерхівки, тому, якщо людям чогось захотілося, або раптово прийшли гості й треба купити пляшку вина, солодощів чи чогось смачненького, то вони йдуть до нас. Вибігають за покупками навіть у домашніх капцях. Є і ті, хто приходить до нас майже щодня з моменту відкриття", — розповіла Марія.
За її словами, поки складно сказати, який товар користується найбільшим попитом серед покупців. У "SPAR" частіше купують кондитерські вироби, хліб, молочні продукти, солодкі напої.
"Серед товарів, які ми продаємо багато власного імпорту та власної торговельної марки. Вони виготовлених в Італії, Німеччини, Бельгії, Польщі. При цьому це продукти, яких не знайдеш у магазинах інших мереж. Крім того, товар якісний, має привабливий зовнішній вигляд, красиве упаковування. А якість обслуговування клієнтів ми гарантуємо", — додала вона.
Труднощі не заважають мріяти
Наразі Марія Баринова, як директорка магазину, займається майже всім. Спілкується з постачальниками, подає їм заявки на товар, виплачує заробітну плату, перевіряє бухгалтерські звіти, робить моніторинг цін конкурентів тощо. Також в магазині випікають хліб, круасани та готують перекуси, тож треба слідкувати за кількома процесами одночасно. Роботи у неї вистачає. Зараз, після відкриття, магазин потребує багато уваги та часу.
За словами директорки, штат продавців поки недоукомплектований. Не дивлячись на гідні умови праці та заробітну плату, знайти працівників складно. У пошуку продавців не допомогла навіть рекрутингова агенція.
"Насправді найбільшою проблемою було зібрати команду. Ми могли відкритися ще два місяці тому, але шукали працівників", — розповіла вона.
Труднощі з пошуком персоналу не змусили дівчину опустити руки.
"Коли заспокоюєшся, а ще й отримуєш допомогу з центрального офісу, то все поступово налагоджується. Наразі у нас вже проходить стажування продавчиня, яку згодом, сподіваюся, ми приймемо у нашу команду", — розповіла Марія. До речі, SPAR проводить й навчання персоналу для своїх партнерів.
Вона зізнається, що, крім дефіциту кадрів, виникали труднощі й під час ремонту приміщення. Необхідно було швидко зорієнтуватися, де та як на площі 130 м² розмістити обладнання.Однак їй розробили зручну для покупців планограму та запропонували зробили два входи у магазин.
За словами Марії, окрім доукомплектування штату, їй наразі необхідно розібратися до кінця з асортиментом, зрозуміти, що подобається людям і як зробити, аби вони щоразу поверталися у магазин "SPAR".
Коли магазин вийде на стабільні показники роботи, вона планує відкрити ще один магазин у Києві. Марія також сподівається, що після нашої перемоги SPAR обов’язково працюватиме у Донецькій області та у її рідному місті.
"Наразі у Покровську працює небагато мережевих магазинів. Ті, які є, на жаль, за своїм асортиментом та виглядом відрізняються від, наприклад, магазинів, які працюють в обласних центрах. Тому після війни на нас чекає багато роботи", — поділилася планами Марія.
Ірина Дімітрова