Ярослав Ластовський, який нещодавно відкрив у Івано-Франківську новенький супермаркет SPAR – підприємець із досвідом. Його магазини тепер знаходяться в багатьох регіонах на заході України – в Рівненській, Тернопільській та Львівська областях. Але для досягнення сьогоднішнього успіху йому довелося здолати чималий шлях, - пише RAU.
На початку шляху
Колись підприємець працював в американській компанії. Спочатку торговим представником, потім супервайзером та регіональним менеджером. Уже доволі добре знався на торгівлі, мав чималу базу контактів. Власне, у Рівненській області його знайомий і розповів про те, що є хороша українська мережа магазинів Наш Край, яка розвиває напрямок франшизи.
“Він познайомив мене з бізнес-моделлю, але відверто, я спочатку вагався”, – розповідає Ярослав Ластовський. Однак приїхав у Золочів (де живе й досі) й почав придивлятися приміщення. Зрештою, зупинився на одному з варіантів й запропонував регіональному менеджеру мережі Наш Край його подивитися та оцінити. Бо правильний вибір локації – один із ключових факторів успіху у продуктовому рітейлі. “Він приїхав, подивися, а за тиждень перетелефонував і каже, щоб я точно відкривав магазин. А якщо таки не наважуся, то компанія готова взяти це приміщення та самостійно відкрити супермаркет”, – пригадує Ярослав Ластовський.
Саме з цього й почалася його підприємницька діяльність. Щоправда, оскільки покидати основну роботу він був не готовий, то розумів, що ефективно паралельно вести бізнес буде складно. Тож він знайшов партнера. І у 2011 році вони відкрили перший магазин Наш Край. За кілька років з’явився другий і третій. Тож Ярослав Ластовський вирішив покинути “найману працю, аби рухатися в соло-бізнес”. Власне, їхня маленька мережа почала рости й працює досі.
Самостійне плавання
У 2020 році Ластовський вирішив розвивати бізнес самостійно й приєднався до світового бренду SPAR. Як відомо, обидві продуктові мережі на умовах франшизи в Україні розвиває інвестиційна група VolWest Group. До слова, Ярослав Ластовський зізнається, що спочатку не уявляв, як працює бізнес на умовах франшизи. “Я швидше розглядав це як інвестицію: відкриваєш магазин, ставиш управлінця і на цьому все кіно завершується. Бізнес працює сам. Але ні, не працює”, – каже він.
Що більше власник залучений в операційну діяльність – то ефективніше працюватиме супермаркет. Як мінімум, на початку дуже важливо вивчити усі процеси, аби розуміти “точки контролю” та можливі зловживання. Коли власник залучений до операційної діяльності – ефективність значно вища. А рішення розвиватися далі під брендом SPAR пояснює просто: на його думку – це один з лідерів у рітейлі Європи.
Переваги особливої моделі франчайзингу
До того ж у компанії дуже цікавий підхід до роботи з франчайзі: можна легко відкрити свою справу під відомим брендом, але водночас мати чимало свободи. Так, у світі супермаркети SPAR теж відрізняються один від одного навіть в межах однієї країни. Адже франчайзі можуть обирати частину постачальників серед місцевих виробників й це дуже зручно.
Саме це допомогло супермаркетам SPAR уникнути продуктової кризи на початку війни, Навесні минулого року великі дискаунтери не могли забезпечити наявності товарів на полицях. Їм необхідні великі об’єми продукції, а великі постачальники не могли це робити.
В той же час партнери-франчайзі SPAR обмінювалися контактами малих виробників, часом й самі їздили забирати товар. Саме тому усій мережі вдалося забезпечити наявність найнеобхідніших товарів на полицях, і відповідно, українці мали змогу їх купувати. Обмін досвідом – це ще одна перевага франшизи, оскільки спілкування з підприємцями з усього світу та колегами в Україні – це безцінно. “Ти отримуєш практичну інформацію, досвід та контакти, які ти не здобудеш ні за які гроші”, – додає Ластовський. До того ж у мережі є товари власної торгової марки та власного імпорту, які є унікальними.
Так само кооперація допомогла й під час блекауту, коли партнери разом шукали постачальників, обмінювалися контактами та змогли за вигідними умовами закупити генератори. Тож фактично супермаркети не зачиналися.
Навчання партнерству
Компанія SPAR дуже гнучка й окрім проведення навчання для партнерів та їх працівників готова розвиватися та відкрита до нових ідей. Наприклад, Ярослав Ластовський вперше в українських супермаркетах SPAR запустив пілотний проект зі стійкою зелені, яку дорощують у магазині. Він зізнається, що спочатку хотів розвивати ринок зелені в Україні, але після ретельного вивчення питання зрозумів, що наразі це не дуже вдала інвестиція. Натомість він знайшов виробника, який має унікальний вид, скажімо салату, а також пропонує систему його дорощування. Тобто в магазин потрапляє зелень, яку ставлять у стійку зі спеціальними умовами і вона в прямому значенні цього слова росте у магазині.
Коли Ярослав Ластовський поставив стійку в магазині, то спочатку вона справила wow-ефект й продукцію миттєво розкупали. Згодом це перетворилося на фотозону й люди публікували світлини на фоні салатів та позначали локацію. Зараз продажі можна більш-менш аналізувати й поточні показники тішать. Цим проектом вже зацікавилися усі партнери-франчайзі SPAR та планують реалізовувати його й в інших містах.
До речі, Ярослав Ластовський не тільки відкрив чимало власних магазинів, але привів у цей бізнес друзів та колишніх колег. Так, вони побачили, що в підприємця виходить розвиватися й почали розпитувати про умови. “Я сказав, що хто хоче працювати – у того все вдасться. І їм дійсно вдалося. Кожен має вже по кілька магазинів”, – зізнається власник.
Розмовляла Надія Козак