Як знайти найкращу франшизу: 8 основних кроків
Як знайти найкращу франшизу: 8 основних кроків
2021-02-12

У сьогоднішньому світі, коли вибирати потрібно із сотень франшиз на ринку, дуже важливо вміти спочатку звузити всі опції, а тоді обрати найкращу саме для вас франшизу. Ось наші 8 кроків, які полегшать цей шлях.

Рік Гросман у своїй книзі «Біблія франшизи» пише, що для того, щоб знайти франшизу, яка вам підходить, слід дотримуватися усталеного курсу дій, який часто називають процесом пізнання. Нижче викладаємо восьмикроковий порядок дій, який варто використовувати для пошуку франшизи, яка буде найкраще відповідати саме вашому набору навичок, досвіду та цілям.

1. Визначте свої цілі, чого ви дійсно хочете

Власникам малого бізнесу (незалежним підприємцям) важко дотримуватися правил. Вони прагнуть повної свободи безперешкодного прийняття рішень для управління своїм бізнесом та йдуть на високий ризик, будуючи власний бренд.

З іншого боку є власники франшизи – франчайзі.  Вони надають перевагу чіткій структурі, інструкціям та перевіреній моделі бізнесу, що є частиною франчайзингової пропозиції. Франчайзі, як правило, готові віддати частину свободи у прийнятті рішень та підпорядковуватися загальним вимогам та рекомендаціям франчайзингового бренду.

А ви задумувалися, що для вас ближче? Хочете повної свободи дій і вищих ризиків, чи готові поступитися частиною своїх принципів заради приєднання до уже перевіреної моделі франчайзингового бізнесу? До речі, ми у своїй франчайзинговій пропозиції SPAR зберігаємо баланс між свободою і правилами: ви досить вільні у своїх діях у власному магазині, але є і загальні правила, яких потрібно дотримуватися, щоб не порушувати цілісність бренду.

Якщо франчайзинг – це ваш вибір, то які основні причини такого рішення? Можливо, це бажання бути начальником (а не підпорядковуватися), можливість краще розподіляти час на роботу та сім'ю, зацікавленість у використанні власних навичок для самореалізації та формування власної цінності та інші подібні фактори. Будьте гранично чесними самі із собою. Саме зараз час заглянути глибоко в себе, щоб знайти свої справжні бажання. Постановка цілей є важливою відправною точкою для вашого бізнесу.

Багато людей неправильно ставлять перед собою цілі, через що здаються і не досягають їх. Це підсилює негативні почуття і точно не приводить до позитивних звершень. Радимо застосувати техніку постановки цілей SMART для того, щоб збільшити свої шанси на успіх:

  1. Specific (simple, sensible, significant): цілі конкретні, прості, зрозумілі. Наприклад, наша ціль буде стосуватися роботи, власного часу (свободи управління ним) та сім’ї.
  2. Measurable (meaningful, motivating): цілі вимірювані та мотивують вас. Якщо говоримо про ціль, описану зверху, виміряти її можна у кількості годин, які ви працюєте протягом дня; скільки часу приділяєте сім’ї, а скільки роботі; чи жорсткий ваш графік.
  3. Achievable, тобто досяжні. Ставити собі потужні виклики –  це добре, але є ризик, що ви швидко втратите інтерес, якщо це буде недосяжно.
  4. Relevant (realistic, results-based): цілі релевантні, мають стосуватися вашої справи та сприяти досягненню результату.
  5. Time-bound (time limited, time-based): цілі обмежені в часі, є дедлайн.

Тепер поєднаємо всі складові в одне ціле і сформуємо нашу повну ціль (саме навколо теми часу): «Хочу покинути рутинну роботу в офісі (де я працюю зранку до ночі та на вихідних) та протягом 2-х місяців відкрити власний продуктовий магазин SPAR, щоб бути незалежним, могти вільно розпоряджатися своїм часом та приділяти більше часу сім’ї (на Х годин у тиждень), що зміцнить мою сім’ю, при цьому доходи сім’ї зростуть утричі».

2. Визначте потенційні варіанти франшизи

Виконайте своє домашнє завдання: проаналізуйте різні галузі ринку (продуктові магазини, ресторани, магазини одягу і т.д.) та їхній потенціал і створіть початковий список брендів франшиз, які відповідають кільком або всім вашим критеріям. Варто мати на прикметі принаймні кілька варіантів для порівняння. Розгляньте франшизи, які вас персонально цікавлять або ті, за роботою з якими ви можете себе уявити. Усвідомте та візьміть до уваги «день у житті» франчайзі у тому чи іншому виді бізнесу з тим чи іншим брендом, щоби переконатися, що ви можете уявити себе на їхньому місці.

Перше джерело, до якого звертається більшість людей у пошуках можливості придбання франшизи, – це Інтернет. Цей метод найбільш очевидний, однак він може дещо заплутати через величезну кількість усіх доступних варіантів. У даному випадку варто пам’ятати, що кількість далеко не завжди означає якість, і крім того, може бути складно розібратися у різних типах франшиз. Рекомендуємо подивитися український каталог франшиз franch.biz, де якісно та структуровано відібрані найкращі франшизи в Україні. Також перш ніж почати пошук франшиз в Інтернеті, звузьте сферу свого пошуку, оцінивши, який тип бізнесу та інвестиційний діапазон найкраще підходять саме вам.

Ще один із ефективних каналів пошуку перевірених франшиз – щорічні франчайзингові виставки franchexpo.com. Саме там в одному місці ви можете особисто поговорити із кожною франшизою, детально розпитати всі нюанси бізнесу, які вас цікавлять, та почати співпрацю у напрямку відкриття власного бізнесу. Як правило, найкращі франшизи представлені на даній виставці, адже вони розуміють, що можуть там зустріти саме вас та побудувати спільне успішне майбутнє разом. Ми, мережа супермаркетів SPAR, є постійним учасником даних виставок, тому із великим задоволенням запрошуємо до нашого стенду.

Ще один із каналів пошуку франшизи – це співпраця із кваліфікованим франчайзинговим брокером, який допоможе вам звузити поле та спрямує вас у правильному напрямку в процесі пошуку франшизи. Більшість брокерів працюють за комісією, яку сплачує франчайзер. Переконайтесь, що брокер має успішний послужний список та досвід у франчайзинговій галузі. Так само брокер зможе вам допомогти із вибором опцій із фінансування, вибором місця та в інших елементах запуску вашого бізнесу.

3. Встановіть початковий контакт

Подивіться, як франчайзер реагує на ваші запити. Якщо ваші дзвінки переадресовуються на голосову пошту, зверніть увагу, скільки часу у франчайзера йде на те, щоби перетелефонувати вам. Не соромтеся попросити поспілкуватися з різними членами їхньої організації та наявними франчайзі, щоби відчути культуру компанії та отримати реальний зворотний зв’язок від наявних партнерів. Відстежуйте, як відбувається початкове спілкування з франчайзером:

  • Чи відповіли вам на телефонний дзвінок особисто, з професійним привітанням?
  • Чи змогли ви одразу поговорити з кимось із відділу продажів франшизи з першої спроби дзвінка?
  • Чи на всі ваші запитання було надано відповіді та чи залишилися ви ними задоволені?
  • Чи були у спілкуванні з вами ввічливими, професійними та зацікавленими у вас та ваших потребах?
  • Чи запропонували вам наступні кроки, як діяти? Чи надіслали вам необхідну інформацію?
  • Як би ви оцінили кожен з пунктів вище за шкалою від 1 до 10 (де 10 – найкраще)?

4. Ознайомтеся з їхніми процесами

Звернувшись до франчайзера, попросіть його окреслити, яким чином в їхній компанії проходять процеси відбору потенційних франчайзі. Це допоможе вам не збитися зі шляху і забезпечити прогрес у процесі купівлі франшизи. Будьте обережні з компаніями, які не мають очевидних впроваджених систем чи процесів, яким ви могли б слідувати. Франшиза як інвестиційна можливість повинна цілком і повністю ґрунтуватися на системних процесах – на всіх фронтах.

Зі свого боку, ми, SPAR, як лідери роздрібного продуктового франчайзингу України надаємо повний пакет документів та усі необхідні стандарти та інструкції для успішного ведення бізнесу – наш бізнес-бук.

5. Оцініть франчайзингові документи

Після того, як ви отримаєте усі документи та договір комерційної концесії від франчайзера, бажано, щоби кваліфікований у напрямку франчайзингу юрист розглянув вищезазначені документи разом з вами. Звичайний бізнес-адвокат може мати недостатньо досвіду роботи з франчайзингом або взагалі його не мати, тож у кінцевому підсумку це може призвести до значно більших витрат грошей і часу у зв’язку із необхідністю такого спеціаліста спочатку розібратися у галузі.

Зі свого боку можемо сказати, що ми присутні на ринку франчайзингу уже більше 10 років, підписали сотні договорів комерційної концесії, тому добре розбираємося у даних юридичних аспектах і готові вам надати консультацію.

6. Опитайте наявних франчайзі

Зв’яжіться з наявними франчайзі, щоби дізнатись, у якому стані перебуває їхній теперішній бізнес. Задайте питання про плюси та мінуси партнерства, з якими вони зіткнулися в процесі співпраці з даною франшизою. Франчайзі зі «здорової» франчайзингової системи у відповідь на ваші запитання зможуть з вами поділитися надзвичайно цінними «живими» спостереженнями на відміну від заздалегідь підготовлених абстрактних рекламних текстів. Приділіть час, щоби дізнатися, з ким ви будете вести бізнес, і переконатися, що дана франчайзингова компанія підходить вам особисто та професійно.

7. Відвідайте «день відкритих дверей»

Більшість франчайзерів проводять регулярні заходи, такі як дні відкритих дверей чи дні прийняття рішення. Це дасть вам можливість відвідати їхній офіс та познайомитися з їхньою командою. Такі події – це можливість як для франчайзера, так і для вас по-справжньому оцінити ваші потенційні ділові стосунки. Не помиліться: вони уважно придивлятимуться до вашої особистості, вашої манери одягатися та всіх інших соціальних ознак, коли ви вперше зустрінетеся. Ви, звичайно, повинні зробити те саме. Так само, як вони мають почуватися комфортно, співпрацюючи з вами, так і вам повинно бути комфортно з ними. Пам’ятайте, що ви потенційно можете мати спільний бізнес із цим франчайзером протягом 5 чи навіть 20 років, залежно від успіху вашого партнерства. Таким чином, рішення пов’язати себе із конкретною франшизою має резонувати з вами як на емоційному, так і на діловому та фінансовому рівнях.

8. Оформіть франчайзинговий договір

Останнім кроком у процесі вибору франшизи є ​​підписання франчайзингового договору (договору комерційної концесії) та супровідних документів, що додаються до нього. Обов’язково збережіть свою копію усіх належним чином оформлених документів для їхнього подальшого використання.

 

Роман Корсак, менеджер з інновацій мереж "Наш Край" | SPAR