Нові реалії часу на цей час не стимулюють відкривати бізнес в Україні, але по закінченню військових дій очікується приплив інвестицій в українську економіку та стабілізація, а надалі й зростання різних ринків товарів та послуг.
Повернення в Україну тимчасово переміщених осіб зумовить потребу у відкритті зокрема нових торгових точок, в тому числі і на територіях, які відновлюватимуться після військових дій. Тоді перед багатьма ініціативними людьми постане питання відкриття власного бізнесу.
Але перш ніж вкладати кошти у відкриття закладів торгівлі, кожному підприємцю чи юридичній особі, як новоствореним, так і діючим, необхідно розробити детальний бізнес-план, який буде максимально враховувати всі аспекти часу, території, фінансування та інших факторів, від яких залежить успішне ведення бізнесу.
За Вікіпедією, бізнес-план – техніко-економічне обґрунтування діяльності підприємств у ринкових умовах, програма його діяльності; він характеризує модель підприємства в майбутньому. Він складається для діючого підприємства, нового виду діяльності або продукції, для нового підприємства. Він потрібен керівникові фірми, акціонерам, інвесторам.
Насамперед при складанні плану необхідно бути чесним з собою та не завищувати (примальовувати) показники, як би вам цього не хотілося. Тому до основних характеристик вашого бізнес-плану віднесемо:
- адекватність – бізнес-план та положення усіх його розділів повинні відповідати існуючим ринковим умовам і можливостям підприємства;
- постійність – розробка бізнес-плану повинна бути безперервним процесом планування бізнесу; при зміні ключових умов ведення діяльності завжди можна це врахувати в існуючому бізнес-плані (скоригувати показники бізнес-плану) або розробити новий бізнес – план.
- системність – сукупність показників та розрахунків, проведених при розробці бізнес-плану, мають бути ув’язаними в єдину систему показників, узгоджених між собою спільними цілями та ресурсами;
- науковість – усі розрахунки, проведені при розробці бізнес-плану, мають ґрунтуватись виключно на наукових підходах та методиках;
- прогнозування – передбачення та обґрунтування бажаного стану підприємства в процесі аналізу та обліку сукупності факторів;
- контроль – можливість оперативного відстеження виконання плану, виявлення помилок та можливостей його коригування;
- документування – представлення бізнес-плану в документальній формі.
Бізнес-план – це не тільки фінансові показники. Показники ви будете розраховувати вже після того, як визначитесь зі своїм «місцем під сонцем». Тобто, для початку необхідно зрозуміти, чи потребує саме цей ринок саме в цьому регіоні, де ви збираєтесь відкрити торгову точку, ваших товарів, продукції, послуг тощо. З’ясувати, які у вас конкуренти та скільки їх, визначитись з рекламою та просуванням.
Отже, першим розділом бізнес-плану буде опис компанії та галузі, у якій вона зайнята. Мета розділу – навести тенденції розвитку галузі та місце фірми в ній. Ви маєте показати своє розуміння певної галузі, вплив зовнішніх чинників на її розвиток. Приблизна структура розділу:
1. Основні напрями і цілі діяльності вашої фірми. Потреби ринку, які передбачається задовольнити.
2. Розміщення фірми, в яких географічних межах планується розвиток бізнесу (регіон, країна, світовий ринок).
3. Історія, минулі успіхи вашої фірми (у випадку відкриття нового напрямку в рамках існуючого бізнесу). На якій стадії розвитку перебуває ваша фірма. Якщо фірма новостворена, ви можете вказати досвід керівника фірми у підприємницькій діяльності
4. Характеристика галузі, до якої належить ваш бізнес. Динаміка продажу товару за останні роки в Україні, у світі. Прогнози розвитку.
5. Частка вашої фірми в продукції галузі.
6. Що відрізняє вашу фірму від інших фірм галузі, ваші конкурентні переваги (персонал, місце розміщення, ефективна система збуту, облік потреб споживачів тощо)?
7. Які закони, податки та інші чинники зовнішнього середовища впливають на певну галузь загалом і на вашу фірму зокрема? (державне регулювання, спеціальні податки, підтримка тощо).
Продукція (послуги):
1. Простий, без технічних деталей опис продукції (фото, малюнки, рекламні проспекти можна навести в додатках).
2. Відомості про патенти, торговельний знак, авторські права та інші об’єкти інтелектуальної власності.
3. Поточний стан (ідея, дослідне виробництво тощо).
4. Що робить вашу продукцію унікальною? У чому привабливість вашої продукції (відгуки експертів або споживачів, які вже знайомі з вашою продукцією, можна навести в додатках)?
5. Чим ваша продукція відрізняється від вітчизняних та імпортних аналогів?
6. Чи може ваш товар експортуватися? Потреба у ліцензіях, квотах.
Зауважте, бізнес-план вам знадобиться для залучення інвесторів у випадку необхідності фінансування, тому постарайтеся у простій і зрозумілій формі донести свої знання до інвесторів. Опишіть характеристики і привабливі риси вашої продукції.
Наталія КОНДРАТЮК, фінансова директорка мереж «Наш Край» та SPAR