В Україні тривають масові відключення електроенергії через ракетний терор російських агресорів. Але українці у будь-яких ситуаціях проявляють свою незламність. Щоб забезпечити роботу торгових мереж, у магазинах встановлюють генератори. Під час відключень вони допомагають їм працювати, а клієнтам – купувати потрібні речі. Але струм, який виробляють генератори, дорожчий, як з електромережі.
Нові виклики – нові рішення
Шукати генератори ми розпочали, як тільки почалися перебої з електропостачанням. Бо розуміли, що попереду зима і прогнози не оптимістичні. Це сталося ще до масових обстрілів енергосистеми України 22 жовтня.
Кожен магазин SPAR споживає від 30 до 40 кВт електроенергії, і це доволі багато. Закупити генератори такої потужності, аби працювати, дуже дорого. Також проблемно їх заправляти. Тому ми вирішили забезпечити принаймні мінімально потрібну потужність.
Аби магазин міг працювати, треба запустити зону обслуговування, тобто каси та мінімум освітлення. Для нас це потреба у 5,5 кВт електроенергії для менших магазинів і 8–10кВт для більших об’єктів. Залежно від КФУ магазину, можемо додатково підключати інші зони.
Саме під ці задачі розпочали пошук генераторів. Щоправда, тоді ми розраховували, що відключення триватимуть лише чотири години. Зараз бачимо, що вони можуть бути й упродовж цілого дня. Натомість генератор «по заводу» може працювати безперебійно вісім годин. Після чого йому потрібно дати відпочити.
Пошук генераторів – ще той квест
Виробників генераторів в Україні фактично немає. Тому відразу почали шукати, як привезти їх з Європи. Спочатку підключили партнерів зі SPAR International, але згодом усе-таки знайшли постачальників в Україні.
Насправді шукати було непросто. Перші десять дзвінків і відповідь «немає». До слова, ми купували лише сертифіковані генератори, які легально завозили в Україну. Бо зараз заїжджає багато брендів невідомого походження.
Нам пощастило, партію привезли навіть раніше, ніж планували, до того ж за хорошою ціною. До речі, вартість генераторів зросла навіть у Європі.
Як магазину «переходити» на генератор
Зараз в інтернеті чимало жартівливих відео, як люди намагаються запустити генератор. Адже часто для цього потрібна сила. Коли почалися перші відключення, магазинам потрібно було до 30 хвилин, аби «перемкнутися» та відкритися заново. Зараз цей процес займає зовсім мало часу, фактично потрібно перемикнути перемикач, вимкнути непотрібні автомати та завести генератор ключем.
До генераторів підключаємо вилки та перемикачі. Для працівників магазину знімаємо відео-інструкції, як усе запустити, як заправляти генератор та вимикати. Зараз фактично вдалося налагодити систему. До речі, після того як з ринку пропали генератори, ми відчули й дефіцит запчастин до них.
Звісно, лишається проблема з тим, що на касі часто неможливо пробити картку лояльності та здійснити оплату карткою. Але це вже проблема зв’язку. У нашій мережі над цим працюють.
Як обрати генератор для магазину та дому
Щонайперше потрібно визначити потребу: для чого ми купуємо генератор і яке обладнання плануємо заживлювати. Наприклад, ми визначили критично необхідне та орієнтувалися на 5 кВт. Звісно, цього не вистачить, аби увімкнути усе холодильне обладнання, кавомати, але можна здійснювати обслуговування гостей.
Та ж історія з житлом. Якщо вам потрібно лише для насосу, аби працювало автономне опалення, то вистачить і 1 кВт. Якщо хочете вмикати холодильник, пральну машину та інше – потрібно більшу потужність.
Але варто врахувати, що більший генератор – то більший і розхід палива у ньому.
Також варто зважити на особливості обладнання. Для побуту, вдома – це переважно однофазне. Серед професійного ж обладнання часто зустрічається трифазне.
Ціна питання
Зараз прийнято розраховувати, що 1 кВт = 10 тисяч гривень. Проте година роботи 1 кВт – це ще 30 гривень витрат на паливо. Тобто 5 годин = 150 гривень.
Тому, коли думаєте купувати генератор, аби працював удома холодильник, слід добре порахувати. Зараз зима, можна обійтися без нього. Інакше вартість зберігання продуктів у рази перевищить вартість самих продуктів.
Потрібно прораховувати ризики та шукати різні варіанти виходу з ситуації, адже зима точно буде складною.
Віталій Демчишин – Керівник проєктного офісу мереж супермаркетів «Наш Край» та SPAR.