На сьогодні навколо сирних продуктів точаться запеклі дискусії і купити справжній сир на прилавках супермаркетів не так уже і просто. Одні вважають, що сирні продукти взагалі не мають права на існування, другі виступають проти, щоб такі продукти взагалі називали «сирними». Сирний продукт зовнішньо нічим не відрізняється від звичайного сиру. Покупець не визначить його навіть за запахом. Відчути миттєво шкоду від рослинних жирів, яка буває за звичайних харчових отруєннях, просто неможливо. Для перевірки достовірності необхідно проводити лабораторні дослідження. То як же можна відрізнити сир від сирного продукту? Відрізнити натуральний продукт від ненатурального можна за ціною та складом. Продукт завжди дешевший. Також у сирних продуктах містяться велика кількість стабілізаторів, барвників, консервантів, харчових добавок, які мають бути зазначені на етикетці виробника.
Виробництво сирних продуктів вигідно не лише з точки зору ціни, але і з урахуванням собівартості. У середньому для того, щоб зробити один кілограм сиру, потрібно від десяти літрів молока, тоді як для виготовлення сирного продукту сировини потрібно втричі менше. Сирні продукти відрізняються тим, що у складі мають рослинні жири, зокрема пальмову та кокосову олію. Здавалося б, нічого страшного, адже рослинні олії корисні для здоров’я. Але дивлячись які. У разі використання пальмової, ріпакової і кокосової олії, що містять насичені жири, вони навіть небезпечні для людського організму. Ці олії перетворюються на трансізомерні або трансгенні жири і викликають згодом серцево-судинні захворювання, ожиріння, атеросклероз, холецистит, судинний тромбоз. Зате такий склад продуктів значно здешевлює собівартість виробу і ціна на товар стає на 20–30, а то і 50% нижчою, ніж ціна на сир, виготовлений традиційним методом на основі молока. Цю різницю цін ми можемо спостерігати і на полицях торговельних закладів, і на відкритих ринках. Але через падіння доходів населення в Украйні та країнах колишнього Радянського Союзу спостерігається попит на споживання саме сирних продуктів. Популярність цих продуктів зумовлена доступною ціною, порівняно з вартістю натуральних сирів, за умови подібності смаку, кольору, консистенції та маркетингова стратегія виробників такого продукту.
У світі ж сирні продукти оцінюються зовсім не як ознака бідності і популярні аж ніяк не через доступну ціну. За дослідженнями Market Research Future, більше третини світового ринку сирних продуктів припадає на Північну Америку і 40% на азіатські країни. Це пов’язано з тим, що те, що ми звикли називати сирними продуктами, на заході називають альтернативою молочним продуктам, іншими словами «вегетаріанськими сирами». Це у Європі сир вважається молочним продуктом, а в Азії сир вибирають не за наявністю в ньому молока. Тут на вибір впливає або непереносимість молока, або відсутність сирної культури. Зате у США, Швеції, Німеччині, Ізраїлі та Північній Америці популярність пояснюється якраз вегетаріанством або здоровою альтернативою сиру. Найбільш відомий продукт даної категорії сир «тофу».
Ще однією причиною популярності сирного продукту в західних країнах є зростання кількості людей з харчовими алергіями. За даними виробника сирних продуктів Galaxy Nutritional Foods, 8% дітей США мають алергію на будь-які продукти харчування, 10–15% всього населення США мають непереносимість лактози, а 2–5% дітей алергію на молоко. І це значно більші відсотки, ніж відсотки вегетаріанців, частка яких не перевищує 3%. Така тенденція спостерігається і в Україні. За оцінкою Market Research Group, в найближчому майбутньому виробництво сирних продуктів у світі буде зростати щонайменше на 5% в рік, але це не означає постійного збільшення їхньої долі. Натуральний сир, попри постійного зростання ціни, залишається бажаним продуктом на ринку і попит на нього постійно зростатиме.
Отже, вибираючи сир на полиці супермаркету, звертайте увагу на ціну та склад продукту. Віддавайте перевагу корисному, а не дешевому продукту.
Наталія Зубовецька, заступник комерційного директора мереж “Наш Край”|SPAR
За матеріалами ресурсу https://nashkraj.ua/