«PropTech – нерухомість нового часу»
«PropTech – нерухомість нового часу»
2021-03-22

Ми живемо в період глобальної експансії технологій, які потихеньку в масштабах життя людини, але блискавично в масштабах світової історії змінюють наш спосіб життя. Нерухомість, яка доволі консервативна за своєю суттю, також підпадає під вплив різних технологічних трендів. Поряд з уже сталим «фінтех» нам усе частіше доводиться чути термін «проптех» (proptech), який є похідною від двох англійських слів: property (нерухомість) і technologies (технології). Буквально proptech означає технології в нерухомості. Це одночасно  індустрія та комплекс із інновацій, що покликані змінити те, як ми досліджуємо, орендуємо, купуємо та використовуємо нерухомість.

Ці зміни відбуваються за рахунок розвитку технологій, переважно мобільних, де фокус остаточно і безповоротно зміщується від виробника в бік споживача, що озброєний гаджетами. Тепер клієнт (споживач) визначає вимоги до торгових центрів, готелів, ресторанів, офісів і навіть до виробництва. Індустрія знаходиться під впливом економіки спільного споживання, яка породила нові формати – різного роду ко-і-шерінг. У сукупності це дало ринку нерухомості можливість підвищити ефективність утилізації об'єкта.

Класифікація напрямків розвитку проптеху пов'язана з життєвим циклом об'єкта нерухомості – від створення до реалізації та управління. Наклавши ключові наскрізні технології (великі дані, штучний інтелект, системи розподіленого реєстру, віртуальна і доповнена реальність) на сегменти нерухомості (ритейл, житлова, готельна, офісна, індустріальна, складська) і етапи життєвого циклу, ми отримаємо проптех-сегменти і бізнеси.

У всьому світі з'являються стартапи в таких напрямках: лістинг і пошук нерухомості (Zillow, Realtor, Immobilienscout24, ЦІАН); програмне забезпечення для управління орендними відносинами; маркетплейси і класифайди; краудфаіндингові та акціонерні платформи; дані про нерухомість, оцінка та аналітика; іпотечні платформи; брокерські/агентські послуги; управління нерухомістю/будівництвом; віртуальні тури по об'єктах.

Для того, щоб максимально ефективно увійти в цей новий світ проптеху, потрібно дотримуватися основних двох правил:

  1. насамперед визнати, що використання технологій у розвитку свого власного бізнесу – це стратегічний пріоритет. Іншого вектора розвитку бути не може;

  2. правильно вибудувати план руху в новий технологічний уклад своєї компанії. Все має бути своєчасно, щоб був забезпечений максимально швидкий, але комфортний і м'який перехід компанії на нові технологічні рейки.

Тут є три почергові кроки, які обов’язково виконувати один за одним:

  1. оцифрування існуючих бізнес-процесів, оптимізація за рахунок використання технологій і програмних продуктів. Потрібно автоматизувати все, що лише можна автоматизувати; зробити базу даних своїм інструментом – збирати, структурувати і збирати дані про клієнтів, транзакціях, об'єктах. Збільшити комунікації в єдиному цифровому середовищі, де залишається цифровий слід від дії вашого співробітника і клієнта. Бізнес-модель не змінюється, ви просто таким чином підвищуєте свою операційну ефективність і закладаєте фундамент майбутніх змін;

  2. створення додаткової цінності для вашого бізнесу як наслідок цифровізації бізнес-процесів. Нагромаджені дані, які при правильному використанні та інтерпретації мають характер інсайтів, дають вам додатковий заробіток;

  3. розробка принципово нових, проривних, рішень, які змінять сам бізнес-процес і сформують новий обсяг цінності для всіх учасників ринку.

Незважаючи на те, що гравці ринку визнають важливість використання технологій і проптех стає ключовою темою для обговорення в галузі, зміни в індустрії відбуваються дуже повільно. Більшість компаній є спостерігачами, а не першопрохідцями, чекаючи, коли інші прокладуть шлях.

Таку пасивність без проблем можна пояснити: завдання, які пов'язані з розвитком і застосуванням проптеху, відтісняють поточні питання, які вимагають негайного реагування в умовах доволі складної економічної обстановки і наявних KPI. Адже розвиток технологій і перехід на нову модель – тривалий ризикований процес, що вимагає експериментів, витрат, інвестицій. Як правило, цей процес орієнтований на ринок в майбутньому, а прибуток потрібно приносити та отримувати  вже і зараз.

Проте процес розвитку є незворотним і те, що ми називаємо новими технологіями сьогодні, завтра вже стане невід'ємною частиною стандартного бізнес-процесу. Тому на ринку нерухомості у найближчому майбутньому успіху досягнуть ті компанії, які впроваджують технології, вдосконалюють поточні бізнес-моделі в сегменті нерухомості і розробляють нові, роблячи ставку на проптех.

 

Савич Вікторія, менеджер з питань нерухомості VolWestGroup та мереж “Наш Край”|SPAR