Підприємці з невеликого містечка вирішили розширити власний бізнес та звернулися до відомого бренду супермаркетів. Формат роботи, який їм запропонували, виглядав гарно, але дещо ризиковано: мовляв, який фастфуд, кулінарія у селищі міського типу, таке навряд чи буде мати попит.
Проте завдяки досвіду попередніх успішних кейсів, великій вибірці статистичних даних за схожими бізнес-проєктами менеджери могли гарантувати, що концепція з повним циклом виробництва — фастфуд, кулінарія, піца — має сенс. Врешті підприємці реорганізували своє підприємство і відкрили новий магазин більшої площі та сучасної концепції. Вони отримали результат, що в рази перевищував їхні очікування. І саме продукція власного виробництва стала унікальною категорією, яка забезпечила заробіток та дозволила виділитися серед конкурентів.
Розповідаємо, чому підприємці долучаються до франшизи супермаркетів SPAR, які нові моделі співпраці їм пропонують у 2024 році та від чого залежить успіх нового проєкту.
Чому франчайзі обирають співпрацю зі SPAR
«У нас є партнери, які до співпраці з франшизою вже мали попередній досвід торговельного бізнесу. Але, наприклад, вони не виходили за рамки своєї операційної роботи. Або не знали, як далі розвиватися, і це стимулювало їх приєднатися до відомого міжнародного бренду. Тому що ми відстежуємо інновації, обмінюємося досвідом і відкриваємо магазини вже з урахуванням сучасних концепцій та форматів», — прокоментувала керівниця відділу маркетингу франчайзингової мережі SPAR Мирослава Леснік.
Але серед партнерів мережі також багато підприємців без досвіду, які хотіли почати власну справу, проте не знали, що робити. За спостереженням Леснік, саме таких бізнесменів без досвіду найбільше. І вона згадує, що деякі з них після відкриття першого магазину, настільки відчули успіх та захопилися ідеєю, що потім відкрили ще декілька об’єктів, а також рекомендували своїм знайомим та друзям.
«Напевно, ключовий запит серед потенційних партнерів — це власний успішний бізнес, який буде працювати роками. Тобто люди хочуть стабільності, надійності», — наголосила експертка.
Які формати співпраці SPAR пропонує франчайзі
Наразі діє чотири типи форматів: SPAR EXPRESS (магазин швидкого обслуговування), SPAR (супермаркет, магазин біля дому для щоденних покупок), EUROSPAR (великий супермаркет для «тижневих» сімейних закупів). EXPRESS формат має площу торгового залу від 50 до 200 кв. м. Площа SPAR — це від 200 до 1000 кв. м. Площа EUROSPAR — від 1000 до 3000 кв. м.
«Магазин на 250 квадратів буде мати іншу асортиментну матрицю та кількість СКЮ, ніж в маленькому магазині EXPRESS на 50 квадратів. Ми аналізуємо та досліджуємо локацію, платоспроможність населення, конкурентне середовище. Ми враховуємо, чи це центральні вулиці, чи це у прохідному місці, чи це біля навчальних закладів, чи буде акцент на фастфуд, чи потрібно більше товарів фреш-категорії, молокопродуктів та м’яса», — розповідає Мирослава Леснік.
Залежно від формату партнери щомісячно сплачують роялті
Для підприємців на загальній формі оподаткування:
- SPAR EXPRESS — 1,2% від місячного обороту;
- SPAR — 0,8%;
- EUROSPAR — 0,5%.
Для підприємців на спрощеній системі оподаткування:
- SPAR EXPRESS — 3,5 євро за 1 кв. м торговельної площі;
- SPAR — 3 євро;
- EUROSPAR — 2,5 євро.
Як швидко повертаються інвестиції від співпраці зі SPAR
Обрати формат співпраці потенційному франчайзі допомагає регіональний менеджер SPAR. Такі фахівці працюють на території всієї України, вони збирають банк об’єктів, що мають перспективи розвитку, аналізують локації за запитами потенційних партнерів. Також вони досліджують різні варіанти запуску магазину у конкретному місці і пропонують партнерам найбільш оптимальні пропозиції. Наприклад, регіональні менеджери можуть розрахувати, яка площа на конкретній локації буде найбільш ефективною. Інколи варто орендувати приміщення не повністю, бо, наприклад, за розрахунками більш перспективно обладнати торговельний зал на 100 квадратів, а не на 200, чи навпаки.
«Терміни окупності різні. Це залежить від локації в першу чергу. Місце, місце, і ще раз місце! Під кожне затвердження об'єкту готуємо детальний бізнес-план, де зазначаємо інвестиції, терміни окупності, прогнозування основних показників роботи, витрат та доходів тощо. Рік — це найшвидша окупність. Найчастіше ми затверджуємо повернення інвестицій у термін до трьох років. Якщо розрахунки окупності доходять до 5-6-7 років, ми такі об'єкти для нових партнерів навіть не розглядаємо і не затверджуємо. Ми хочемо, щоб наші партнери вели успішний бізнес: щоб вони заробляли, щоб ми заробляли», — розповідає Мирослава Леснік.
Прогнозування успішності роботи майбутнього магазину розраховується до підписання договору з франчайзі. Леснік наголошує, що окупність прогнозується за трьома різними методиками. За її словами, якщо цифри бізнес-плану не влаштовують мережу, підписання договору не буде.
«Бували випадки, що потенційного партнера цифри влаштовували, але ми не бачили гарних перспектив. Втім, це наші ризики, це наша репутація, це наш імідж. І об'єкти, які за прорахунками принесуть маленький прибуток, ми також не погоджуємо, тому що для нас важливі дійсно успішні об'єкти. Ми не прагнемо тягнути і генерувати збиткові магазини, а потім закривати їх, основна мета – розвивати і відкривати прибуткові магазини, масштабувати мережу і отримувати вигідні умови співпраці для партнерів усієї мережі», — прокоментувала Леснік.
Які моделі співпраці пропонує SPAR
Партнери мережі SPAR можуть обрати для співпраці три моделі. Стандартна модель передбачає управління силами франчайзі за рекомендаціями та інструкціями від головного офісу. Партнери сплачують лише щомісячне роялті, без додаткових платежів. Така модель доступна по всій території України.
Віднедавна SPAR запустили дві нові моделі співпраці: зворотну і тверду. Основна відмінність між ними полягає в управлінні.
«У нас є дуже багато запитів. Власне, звертаються клієнти, які хочуть відкривати свою справу, але їм, на жаль, бракує коштів. І з іншого боку, є клієнти, які не потребують фінансування, але бракує управлінського досвіду. І вони хочуть навчитися управляти. Ми проаналізували і дійшли висновку, що є сенс запропонувати таким партнерам інші моделі співпраці. Для нас важливо масштабуватися. І ми хочемо залучити додаткову цільову аудиторію», — пояснила Мирослава Леснік.
Зворотна модель — це пасивна франшиза. Вона передбачає, що інвестор хоче вкладати кошти та гарантовано отримувати щомісячні дивіденди, але не планує втручатися в операційні процеси. В такому разі все управління бере на себе центральний офіс SPAR. За умовами співпраці у зворотній моделі передбачено, крім роялті, ще й управлінський збір.
Тверда модель підійде підприємцям, що хочуть започаткувати власний бізнес, але вони не мають досвіду, ресурсу управління або ж їм бракує коштів. В такому разі головний офіс надає партнеру чіткі інструкції, алгоритми дій, також є обов’язкова вибірка товарів з розподільного центру мережі. Тверда модель для партнера також може передбачати можливість взяти в оренду обладнання, і це дуже суттєва фінансова підтримка для початківця, бо левова частка витрат на старті йде саме на обладнання. В цьому випадку франчайзі має сплатити гарантійний внесок 1 тис. евро — за умови оренди обладнання. В інших моделях франшизи вступного внеску немає.
«Нові моделі ми розвиваємо в межах 200 кілометрів від центрального офісу і розподільного центру, які знаходяться в Луцьку. Це продиктовано логістичними вимогами. Тому зворотну та тверду моделі співпраці можуть обрати поки лише підприємці з шести областей: Волинської, Рівненської, Львівської, Тернопільської, Житомирської та Хмельницької», — розповіла Леснік.
Як швидко можна запустити свій супермаркет за франшизою SPAR
Скільки часу піде на підготовку до роботи — від підписання паперів до перших відвідувачів, залежить від низки факторів.
«Є різні випадки. Наприклад, коли все готово та є приміщення з ремонтом, якщо немає ніяких підводних каменів, найшвидші терміни — 5-6 тижнів. Тобто це очікування, поки виготовляється холодильне та стелажне обладнання. Але частіше процес трішки затягується. Наприклад, зараз найбільш критичним фактором є людський ресурс, тобто підбір та пошук персоналу. А також залежність від підрядників — будівельних бригад, які виконують ремонтні та монтажні роботи», — пояснює Мирослава Леснік.
Серед причин, що можуть відтермінувати дату відкриття на кілька місяців: затримка з ремонтом, отримання дозвільної документації про здачу об'єкта в експлуатацію після ремонту. Сезонність також впливає на терміни робіт. Перед новорічними святами або навесні попит на ремонтні роботи зростає, тому знайти вільних підрядників складніше. Виробники обладнання у ці періоди також отримують більше замовлень, бо часто підприємці хочуть відкриття призначити саме напередодні свят. Потенційним франчайзі варто врахувати такі нюанси та мати фінансову подушку на той випадок, якщо підготовка триватиме кілька місяців.
Пошук персоналу — серед найактуальніших питань
Один з найвагоміших факторів, що впливають на тривалість підготовки магазину до відкриття сьогодні — це пошук персоналу.
«У нас минулого року були випадки, коли відкриття об'єкта відкладалося протягом трьох місяців саме з причин браку персоналу. Об’єкт стояв з ремонтом, з обладнанням, все виставлено, але не було людей. Нині це стосується всіх регіонів», — поділилася Мирослава Леснік.
За її словами, відчувається насамперед брак лінійного персоналу. Важко підібрати касирів, а також кваліфікованих працівників, таких фахівців, як пекарі, кухарі.
«Ми пропонуємо нашим франчайзі брати кадровий резерв. Ми знаємо, що після відкриття можуть бути відсіювання. Був навіть випадок, коли після відкриття з шести касирів залишалося двоє. Комусь важко, у когось плани помінялися — різні причини», — розповідає керівниця відділу маркетингу франчайзингової мережі SPAR.
Втім, мережа продовжує розширюватися та щомісяця в планах відкривати 3-4 нових магазини як діючих, так і нових франчайзі. Попереду традиційний сезонний підйом, коли партнери намагаються відкрити новий супермаркет під Великдень, що зазвичай стає гарним драйвером на старті.
Ірина Смирнова, журналістка The Page
За матеріалами медіа-ресурсу The Page